Skip to main content

In the Press

Here, you can explore articles about and reviews of Galleri Image’s exhibtions and activities. Please note that the majority of the articles are in Danish.

Kunsten.nu posts 'Looking for Trouble - Contemporary Photography from Central and Eastern Europe' on Instagram

Kunsten.nu posts ‘Looking for Trouble – Contemporary Photography from Central and Eastern Europe’ on Instagram

Kunsten.nu posts ‘Looking for Trouble – Contemporary Photography from Central and Eastern Europe’ on Instagram
September 2023

On 24th of September, Kunsten.nu posted ‘Looking for Trouble – Contemporary Photography from Central and Eastern Europe’ on their Instagram profile.

Find the post here.

Magasinet Kunst - Mariya Kozhanova: In Our Nature

MAGASINET KUNST – MARIYA KOZHANOVA: IN OUR NATURE

Magasinet Kunst – Mariya Kozhanova: In Our Nature
Af Merete Mørup
September 2020

“Galleri Image i Aarhus udstiller værker af den russiske fotokunstnere Mariya Kozhanova og danner samtidig rammen om hendes første soloudstilling i Danmark. Den ikke-kommercielle kunsthal for fotobaseret kunst har skabt sig et internationalt navn og kan tiltrække kunstnere fra hele verden. Respekt!”
Klik på billederne nedenfor, for at læse hele artiklen.

Bo Bedre - Trend: Fotokunst peaker i Danmark af Lisbeth Bonde

BO BEDRE – TREND: FOTOKUNST PEAKER I DANMARK AF LISBETH BONDE

I artiklen “Trend: Fotokunst peaker i Danmark” fremhæver kunstkritiker og journalist Lisbeth Bonde, Galleri Image, som det eneste sted i Aarhus, hvor man altid kan opleve fotografisk kunst: “I Aarhus holder Galleri Image den fotografiske fane højt. Denne ikkekommercielle kunsthal for fotokunst, som ligger i Vestergade 29, har eksisteret siden 1977. Her vises 6-8 udstillinger om året.”

Artiklen nævner også en række anerkendte danske fotografer, heriblandt Per Bak Jensen, Trine Søndergaard, Astrid Kruse Jensen, Henrik Saxgren, Kirsten Klein og Ebbe Stub Wittrup, som alle har været udstillet på Galleri Image.

Artiklen kan læses her eller nedenfor.

Trend: Fotokunst peaker i Danmark
Af Lisbeth Bonde
11. september 2020

I USA har fotokunst hittet længe. Nu har vi i Danmark også fået øjnene op for denne trendy kunstart.

Dansk fotokunst peaker i disse år

En lang række danske kunstnere arbejder med fotografi – ligesom både kunsthaller, museer og gallerier i stigende omfang lægger vægge til fotokunsten.

I denne artikel har vi oplistet en række institutioner, hvor du kan opleve og erhverve fremragende fotobaseret kunst.

Kunstneriske medier i de danske gallerier

Siden årtusindskiftet har fotografi som kunstart vundet stadig mere frem som et kunstnerisk medie på højde med de velkendte medier maleri, grafik og skulptur. Danskerne har været relativt sene til at anerkende fotografi, men nu rykker de på det. I dag kan man finde fotokunst i de bedste gallerier i Danmark, ligesom mange fotobaserede værker er blevet indlemmet i kunstmuseernes samlinger.

I lande som Tyskland, Sverige, Finland og USA tog man hul på fotokunsten årtier før os. Når mange mennesker herhjemme har tøvet så længe over for fotografi som kunstart, hænger det nok sammen med dette medies natur: at man kan multiplicere et fotografi uendeligt, mens et maleri kun findes i ét eksemplar.

Men som med grafik opererer man også, når det gælder fotografi, med editioner. Typisk ligger fotografiske kunstværker i en edition på 5. Ved køb modtager man et certifikat for dets ægthed med oplysning om nummeret i rækken. Det dyreste fotografi til dato er den tyske kunstner Andreas Gurskys (f. 1955) 190 x 360 cm store Rhein II fra 1999, som blev solgt på en auktion i 2011 for små 30 mio. kr. Den amerikanske kunstner Cindy Sherman (f. 1952) følger i hælene på ham med sine iscenesatte fotografier.

Fotografisk kunst for alle

Men fotografi behøver ikke at koste en bondegård. Dog følger fotografi ofte priserne på malerier, når det præsteres af ypperlige danske fotokunstnere som Per Bak Jensen, Krass Clement, Trine Søndergaard, Astrid Kruse Jensen, Henrik Saxgren, Janne Klerk, Kirsten Klein, Ebbe Stub Wittrup m.fl. Disse kunstnere er i topklasse og repræsenteres af en række gallerier, hvor man kan opleve deres kunst.

Der er flere firmaer, som har specialiseret sig i plakater og reproduktioner af ikoniske kunstfotografier. Det nystartede Nordi Art tilbyder abonnementer på fotografier, hvor man samtidig kan støtte velgørende formål. Men for mindre beløb kan man få sin hunger efter fotografisk kunst stillet ved at købe plakater eller udvalgte fotobøger af kendte kunstfotografer og nyde deres værker i mindre format.

I Ekely, Istedgade 51C, kan man købe fotografier for menneskepenge, selvom de er skabt af kendte fotokunstnere som Erik Steffensen, Annika von Hausswolff, Per Bak Jensen m.fl. – det skyldes, at de ligger i større editioner.

Kunstinstitutioner med fotokunst i København

Hovedstaden har oplagt flest kunstinstitutioner med fotokunst. Her kan man med fordel henvende sig hos Galleri Bo Bjerggaard på Flæsketorvet 85, som repræsenterer flere fremragende fotokunstnere, først og fremmest nævnte Per Bak Jensen, dansk fotokunsts nestor og den første fotograf, som blev optaget på Kunstakademiet. Siden har han undervist i flere årtier ved samme institution og har en kongerække af udstillinger og fotobøger bag sig.

Derudover fotografen og grafikeren Erik Steffensen og fra udlandet bl.a. østrigske Eva Schlegel. Også Martin Asbæk Gallery i Bredgade 23 repræsenterer mange excellente fotokunstnere, heriblandt Astrid Kruse Jensen, Trine Søndergaard, Ebbe Stub Wittrup, Nicolai Howalt, foto- og videokunstneren Eva Koch samt Adam Jeppesen.

Banja Rathnov Galleri & Kunsthandel i Studiestræde 14 har et samarbejde med fotografen Krass Clement, mens Galleri Kant, St. Kongensgade 3, gården, repræsenterer Susanne Wellm og Torben Eskerod. Galleriet Andersen’s Contemporary i Amaliegade repræsenterer bl.a. fotokunstner Absalon Kirkeby. Galerie MøllerWitt i Bredgade 62 har i mange år samarbejdet med fotokunstner Jesper Rasmussen.

Hos Galleri Tom Christoffersen, Skindergade 5, kan man opleve værker af den unge fotokunstner Thomas Bangsted, der bor og arbejder i USA. Fotografisk Center i Staldgade 16 byder på en guldgrube af oplevelser inden for den fotografiske genre. Denne fine, offentligt støttede kunsthal har en række særudstillinger hvert år. Derudover er der Det Nationale Fotomuseum i Det Kgl. Bibliotek i Den Sorte Diamants underetage, som viser få, men ypperlige fotoudstillinger i løbet af et år.

Kunstinstitutioner med fotokunst i Århus

I Aarhus holder Galleri Image den fotografiske fane højt. Denne ikkekommercielle kunsthal for fotokunst, som ligger i Vestergade 29, har eksisteret siden 1977. Her vises 6-8 udstillinger om året. Men også ARoS har med jævne mellemrum udstillinger med fotobaseret kunst.

Det gælder for alle kunstmuseer og -haller i Danmark, at de undertiden viser udstillinger med fotokunst. Fx kan man for tiden opleve Henrik Saxgrens værker på udstillingen Fra Tønder til Thule på Johannes Larsen Museet i Kerteminde.

Der er ingen ende på fotokunsten, som er i så stærk vækst i disse år

Udtalelser og anbefalinger fra politikere

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA POLITIKERE

UFFE ELBÆK, MF OG TIDLIGERE KULTURMINISTER

Galleri Image er en af de kultur- og kunstinstitutioner i Danmark, der har en helt særlig plads i mit hjerte. Og det af flere grunde.

For det første, fordi Galleri Image gennem alle årene har vist fotokunst på allerhøjeste niveau. Og spiller alene derfor en helt særlig rolle på den danske kunstscene. Helt generelt. Men især når det gælder kunstfotografiet som kunstart helt specifikt.

For det andet, fordi Galleri Image ikke ville have eksisteret i dag uden et enormt engagement fra alle de studerende og frivillige som gennem årene har holdt institutionen i live. Og ikke mindst Galleri Images afgørende ankerperson og ildsjæl Beate Cegielska.

Galleri Images forgrenede internationale netværk har i årevis bidraget positivt til Aarhus kunstneriske uddannelser.

Jeg håber af hele mit hjerte at Galleri Image får den opbakning som de har krav på, og at byens uddannelsesmiljø også fremadrettet vil danne makkerpar med stedet.

Uffe Elbæk,
MF og tidligere kulturminister

—————————————————————————————————————–

AAGE RAIS, FILMINSTRUKTØR OG BYRÅDSKANDIDAT
Kulturpolitisk betydning af Galleri Image

Galleri Image gør Aarhus til en by hvor fotografiet som kunstart kan opleves på højt internationalt niveau.

Aarhus har flere stærke fotografiske uddannelses og talentskoler. Galleri image udgør et vigtigt fyrtårn der inspirerer byens talenter., og skaber en internationalt orienteret kunstnerisk fødekæde.
Galleriet er dygtigt til at samarbejde med universitet og skaber dermed grobund for teoretisk og æstetisk udvikling af kunstarten, plus at galleriet dermed også åbner sig for en bredere del af Aarhus.

Det er vigtigt for byens talent og kulturudvikling Galleri Image ikke fastfryses, men videreudvikles. De nuværende stærkt begrænsede fysiske rammer forhindrer Galleri Image i at udfolde sit fulde potentiale for Aarhus som stærk kultur og talentby. En flytning af Galleri Image til Sydhavnen vil både give et stærkt aftryk på en ny bydels udvikling og fremtidens Aarhus.

Aage Rais,
Filminstruktør og byrådskandidat

Udtalelser og anbefalinger fra erhverv

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA ERHVERV

ANDERS BYRIEL, CEO, KVADRAT

DATO: 5. AUGUST 2020

Vedr. Galleri Image, Aarhus – kunsthal for fotobaseret Kunst

Da jeg har stor passion for kunst, vil jeg gerne udtrykke min opbakning til det visionære (om end lille) udstillingssted Galleri Image.

Stedet har været af afgørende betydning for en række både danske og internationale kunstnere, herunder blandt andet Trine Søndergaard og Nicolai Howalt, som vi begge og i flere omgange har samarbejdet med på Kvadrat.

Om Galleri Image forsat skal berige Aarhus virker det åbenlyst, at kunsthallen bør indgå i planerne for Sydhavnen. Et projekt erhvervslivet i øvrigt følger spændt på sidelinjen og vurderer kommer til at skabe stor synergieffekt i byens kunst- og kulturliv.

Anders Byriel,
CEO, Kvadrat.

—————————————————————————————————————–

SANDRA PLESNER WEINERT, GRUNDLÆGGER, GULDSMEDEN HOTELS

DATO: 18. AUGUST 2020

Hotel Guldsmeden, Aarhus har i snart 20 år haft et godt og gensidigt makkerskab i Galleri Image, som har delt alle deres internationale gæster med os. For Hotel Guldsmeden er det vigtigt med et internationalt perspektiv, og vi værdsætter en bred skare af overnattende gæster – herunder kunstnere og kulturelle aktører fra alle dele af verden.

Det er hotellets håb, at Galleri Image bliver en del af det nye Sydhavnsbyggeri, hvor også Hotel Guldsmeden åbner ny afdeling. Det vil betyde, at hotellet fremadrettet er sikret et godt og vigtigt samarbejde med en af byens kulturaktører.

Med venlig hilsen,
Sandra Plesner Weinert
Grundlægger, Guldsmeden Hotels

Udtalelser og anbefalinger fra museer og kuratorer

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA MUSEER OG KURATORER

LOUISE WOLTHERS, FORSKNINGSLEDER OG KURATOR VED HASSELBLADSTIFTELSEN I GÖTEBORG, SVERIGE

Galleri Image har i årtier været et unikt og dynamisk sted for fotografi og linsebaseret kunst med stor betydning lokalt, nationalt, og internationalt.

For min egen professionelle udvikling som forsker og kurator med speciale i fotografi har galleriet spillet en afgørende rolle, helt fra da jeg som studerende i kunsthistorie ved Aarhus Universitet med særlig interesse jævnligt kunne se nye former for fotografisk kunst, møde kunstnere og kuratorer samt selv deltage i galleriets generøse aktiviteter og netværk. Galleri Image har været en værdifuld udstillingsplatform og givet værdifuld indsigt og praktisk erfaring til ikke bare mig men også en lang række andre kulturarbejdere, kunstnere og fotografer, som har været i berøring med stedet i løbet af årene.

Jeg er stadig i kontakt med tidligere udstillere, der som jeg føler stor taknemmelighed og loyalitet med galleriet, og som fortsætter med at holde os orienteret og lader os inspirere af det ambitiøse udstillingsprogram.

Galleri Image er således både en historisk vigtig og en toneangivende institution i dag med fortsat stort potentiale, som fortjener mere plads og flere ressourcer for at blive udfoldet.

Louise Wolthers, PhD.
Forskningsleder og kurator ved Hasselbladstiftelsen i Göteborg, Sverige

—————————————————————————————————————–

PIRKKO SIITARI, HEAD OF EXHIBITIONS VED HAM, HELSINKI ART MUSEUM

Galleri Image
– it´s role in the city and internationally

Galleri Image plays an important role in art and especially photography by exhibiting, publishing and organising events for local, national and international audiences. Galleri Image is very well known internationally for its high quality and topical programs and professionalism.

It has been my great pleasure to have been part of this international network which the Galleri has established. The program of the Galleri has been the reason why I have visited Aarhus several times. I have taken part in the seminars and photobook events, art weekends as well as visited number of the exhibitions at the Galleri and other venues of the city. For me, it has also been valuable to exchange ideas and information between professionals.

Galleri Image deserves a better venue and a more central location in the city where its impact can be even better and more visible.

Yours sincerely,
Pirkko Siitari
Head of Exhibitions
HAM, Helsinki Art Museum

—————————————————————————————————————–

DR. NIYATEE SHINDE, HISTORIKER MED SPECIALE I FOTOGRAFI OG GRUNDLÆGGER AF ZALOR INDIA INTERNATIONAL PHOTOGRAPHY FOUNDATION.

Testimonial for Galleri Image, Aarhus.
For nearly two and a half decades, I have watched Galleri Image scale newer heights with so many very inspired exhibitions and events. From brilliant cutting-edge shows by local and international artists in the field of photography and New Media, to the creatively ingenious photo-book events, Galleri Image, spear-headed by the charming Director Beate Cegielska, has undoubtedly set benchmarks within the continent. Her curatorial directives have been erudite, exemplary, and enviable, setting a mandate that is now re-defining the photographic medium in our ever-expanding visual culture. Today, Galleri Image portends enough confidence, prominence, momentum, and status to define future trends that promise even more excitement. I hope for Galleri Image more floor, more walls, and more space, all powered to do greater shows and events, that will always keep us watching, impressed, and inspired.

Good wishes, always.
Dr. Niyatee Shinde
Photo-historian, India
Founder, Zalor India International Photography Foundation.

—————————————————————————————————————–

DR. MORITZ NEUMÜLLER, LEDER AF THE MASTER OF CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY VED IED, MADRID

DATO: 8. JUNI 2020

Endorsement for Beate Cegielska and Galleri Image Aarhus

This letter is a pronounced recommendation for Beate Cegielska and Galleri Image, which is based on my knowledge of their work in the field of photography, visual arts and new media, and which I have followed over the last 15 years, both as a curator and educator.

As a curator, I have had the privilege to mount two important exhibitionS at the venue, one in 2008 and another in 2014. As an educator, I have collaborated with Beate since 2010, when she started teaching in the framework of the Master of Contemporary Photography at the Istituto di Design (IED), here in Madrid. Within the program, Beate has helped students from all over the world to develop concepts for their projects, and directed them on both conceptual and practical levels. As a result of this institutional relationship, some of our ex- students have been part of Galleri Images exhibition program over the years.

Beyond its role in the field of photography, I am also interested in Galleri Images connection to cultural interchange and global networking for the field of visual arts. Indeed, Beate has managed to take the exhibition space to an international level of excellence and a highly recognized landmark institution in the field. Photobook Week Aarhus is only one of many examples, but one that I have been very closely involved with since its beginning, now seven years ago. Other exhibitions and the presentations of artists from all five continents have received a lot of interest, even if they had to fit in the small space on Vestergade. It is thus high time for a bigger space for Galleri Images ambitious program.

Finally, one cannot stress enough, that enabling participation in cultural activities is a major factor in reaching equal and peaceful societies. I am therefore happy to endorse Galleri Image as an outstanding example of an institution that promotes visual culture in the Nordic countries, and I wish this institution the best of luck in its future development.

Truly yours,
Dr. Moritz Neumüller
Director of the Master of Contemporary Photography IED Madrid

—————————————————————————————————————–

DINA VESTER FEILBERG, BESTYRELSESFORMAND FOR FORENINGEN AF KUNSTHALLER I DANMARK OG DIREKTØR, DEN FRIE UDSTILLINGSBYGNING, KBH.

DATO: 26. AUGUST 2020

GALLERI IMAGE, EN KUNSTHAL I AARHUS
Med afsæt i min post som bestyrelsesformand for FKD (Foreningen af Kunsthaller i Danmark) fortæller jeg ofte, at Aarhus har intet mindre end to kunsthaller: Kunsthal Aarhus beliggende i J. M. Mørks Gade og Galleri Image i Vestergade.

Sidstnævnte er for de færreste kendt som en kunsthal, men har ikke desto qua sin non-kommercielle profil og sit publikumsinkluderende program længe været anerkendt som et ambitiøst og internationalt orienteret udstillingssted med fokus på samtidsfotografi og andre kamerabaserede medier.

Etableret i 1977 er Galleri Image Skandinaviens ældste udstillingssted for netop fotokunst og var i flere år det eneste af sin slags i Danmark.

I forhold til fremadrettet at udvikle institutionens format og samspil med Aarhus øvrige kunstinstitutioner synes det oplagt, at Galleri Image bør inkluderes i planerne for Aarhus Sydhavnsbyggeri. Dette vil ikke alene sikre Galleri Image mere synlighed men også videreudvikle institutionens publikumsudviklende og brugerinddragende profil.

Et af nøgleordene i FKD er således fællesskabets betydning og vigtigheden af, at udvikle de individuelle kunsthaller i bestræbelserne på at opnå større synlighed som institutionstype.

Jeg ønsker Galleri Image held og lykke med deres visioner!

Med venlig hilsen,
Dina Vester Feilberg
Direktør, Den Frie Udstillingsbygning, Kbh. Bestyrelsesformand, Foreningen af Kunsthaller i Danmark

—————————————————————————————————————–

MARIANNE GRYMER BARGEMAN, FORMIDLINGSCHEF, AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Da jeg flyttede til byen for fire år siden, blev jeg straks opmærksom på, hvordan Galleri Image stak ud med sit tårnhøje, internationale niveau. Siden har jeg ofte besøgt stedet, og jeg er aldrig gået skuffet derfra. I Galleri Image bruger man tiden godt, og sådanne steder har en by med kulturambitioner brug for. Det er dog også tid til, at galleriet forlader de små kælderlokaler, som mange går forbi uden at opdage galleriet. Det er tid til, at Galleri Image får den luft under vingerne, som ambitionsniveauet fortjener.

Med venlig hilsen
Marianne Grymer Bargeman
Formidlingschef
ARoS Aarhus Kunstmuseum

—————————————————————————————————————–

MARIA KAPPEL BLEGVAD, KURATOR, AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

For mig er Galleri Image sammenlignelig med en musling. Fra sit lille mørke i hjertet af Aarhus er det med til at nære og puste liv i fotokunst fra hele verden, og af høj international kvalitet. Udadtil gør galleriet ikke væsen af sig, men idet man træder ind, åbenbares kunsten for øjnene af en som en sjælden perle.

Maria Kappel Blegvad,
Kurator
ARoS Aarhus Kunstmuseum

Udtalelser og anbefalinger fra kunstnere

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA KUNSTNERE

KYUNGWOO CHUN, KUNSTNER OG PROFESSOR VED COLLEGE OF ARTS, CHUNG-ANG UNIVERSITY, SEOUL, KOREA

DATO: 11. JUNI 2020

Since I first met Galleri Image’s director in 2000, I have come to know Danish artists and their amazing works. Galleri Image has been steadily playing the role of the world’s first professional photography institution in Scandinavia recognized by international photography and art history, and I have been able to witness it in many cities around the world for a long time including in Korea.

There are two things that curators and artists who visit Galleri Image are amazed by. First, this important institution is located in Aarhus, not in Copenhagen, the capital city, and second, it builds a vast international network with amazingly small space and manpower, bringing good influence from various artists from all over the world to the city and bringing Danish photography art to the world.

The opportunity for me to exhibit at Galleri Image was a very important part of my artistic career, and through Galleri Image, I was able to introduce the works of Danish artists to galleries and museums several times in Korea. Thanks to Galleri Image, I am also continually following Danish contemporary photography and introducing it in Korea. In the new era of communication with online and digital image, the institution of photography in a city will play a more significant role in society and connect people. And Galleri Images should be the first address for it.

Kyungwoo Chun,
Artist and professor at College of Arts, Chung-Ang University, Seoul, Korea

—————————————————————————————————————–

SIGNE KLEJS, BILLEDKUNSTNER OG FORMAND FOR DANSKE BILLEDKUNSTNERENS FAGFORENING (DBF)

Galleri Image har en meget vigtig position i det aarhusianske kulturlandskab – både tidligere, nu og i fremtiden: Der er ikke andre udstillingssteder som Image, der markerer sig i kraft af det unikke fokus på fotografi og linsebaseret kunst. Image udgør en væsentlig markør i forhold til spørgsmålet om bredde og diversitet i en lille storby som Aarhus.  Også netværksmæssigt er Image et internationalt knudepunkt. I stadigt stigende grad høstes frugten af Beate Cegielskas årelange internationale arbejde, for udveksling og udbredelse af lokal kunst og omvendt. Image er et markant centrum for international fotokunst.

Det tager år og kræfter at bygge et sted som Image op, igennem fokuseret og kontinuerligt arbejde, og det har stor betydning og værdi for byens kulturinteresserede. Men det er ikke kun for gæster at Image gør sig godt. Det er også et fantastisk sted at samarbejde med som udstillende kunstner. På trods af Galleriets mikroøkonomi, er kunstneren og værket første prioritet. Der er styr på alle dele af processen i forbindelse med en udstilling, og Image gør hvad der skal til og gennemfører udstillinger på allerhøjeste niveau.

Fotokunsten i dag følger udviklingen og erobrer nye medier og formater, og Image har måske ikke haft større relevans i kunstbilledet end det har nu. Hvis nogen spørger mig, vil det være på sin plads at Image fik større lokaler medfølgende en større økonomi, for også i fremtiden at sikre galleriets og for kunstens udviklingspotentiale kan forløses.

Signe Klejs
Billedkunstner og formand for Danske Billedkunstnerens Fagforening (DBF)

—————————————————————————————————————–

HANNE NIELSEN & BIRGIT JOHNSEN, BILLEDKUNSTNERE

Vi har gennem tiden haft stor glæde af Galleri Images store kunstneriske netværk både herhjemme og i udlandet. Galleri Image har generøst delt ud af deres mange faglige kontakter, udenlandske kunstnere og kuratorer via møder, og på eget værksted har vi fået muligheden for at præsentere vores arbejde og via artisttalks, hvor de udstillende kunstnere præsenterer deres arbejder.

I 2009 introducerede Galleri Image os for kuratorerne for Pingyao International Photography Festival, og det endte ud med at Galleri Image kunne invitere os til fotofestival i Pingyao, Kina, hvor vi viste et stort videoværk, Camaraderies. Her mødte vi kinesiske kunstnere og kuratorer, og Galleri Image/Beate Cegielska introducerede os blandt flere for kurator Pei Yan. Det er blevet til over 10 års god og faglig kontakt. I 2019 blev Pei Yan igen inviteret på research i Danmark af Galleri Image sammen med Feng Boyi, en international anerkendt kinesisk kurator (der i 2015 kuraterede udstillingen A New Dynasty på ARoS). I den forbindelse var Beate Cegielska vært for de kinesiske gæster, hvor hun i samarbejde med Statens Kunstfond arrangerede møder med et udvalg af danske kunstnere i København og Aarhus og også et møde hos os, hvilket resulterede i at vi blev inviteret til at udstille på et nyt kunstmuseum i Sydkina 2020 og blev via kontakten med Pei Yan ved samme lejlighed udvidet til en research rejse i Kina.

Via Galleri Images samarbejde med Art Weekend Aarhus fik vi et værkstedsmøde med kurator Alexandra Ksiezopolska fra The Laźnia – Centre for Contemporary Art i Gdańsk, der senere resulterede i en solo udstilling der i 2015.

Vi udstillede selv i galleriet i forbindelse med Galleri Images 40 års jubilæum i 2017. Det var et utroligt fint samarbejde, hvor alt kunne lade sige gøre indenfor de økonomiske rammer, der var til rådighed, og vi endte da også med at bygge galleriet helt om.

Galleri Image har forsat gennem årene vist både national og international foto- og videokunst af høj kvalitet af både yngre og etablerede kunstnere, hvoraf mange ikke før er blevet vist i Danmark.

Vi oplever at Galleriet og Beate Cegielska høster megen anerkendelse rundt omkring, og kunstnere og kuratorer rejser gerne fra den anden side af jorden for at udstille i regi af Galleri Image, holde artist-talks eller deltage i seminarer. Vi tror selv, at det der ofte gør forskellen, er at Galleri Image er i stand til at vedligeholde kontakterne, være i løbende dialog om kunst og sørge for faglig sparring, hvor man bidrager og vidensdeler på tværs af institutioner, lande og kulturer.

Vi har gennem årene deltaget i mange af Galleri Images arrangementer med godt fagligt udbytte. Det har eksempelvis været meget berigende gennem et seminar at få indblik i russisk fotografi gennem historien formidlet af en anerkendt kunsthistoriker fra Moskva, Irina Chmyreva, der på samme tid ligeledes kuraterede en udstilling med unge russiske fotografer på galleriet. Det bekendtskab medførte at vi blev inviteret til at udstille på Photovisa, IV International Festival of Photography, Krasnodar, RU i 2012 og senere til at være en del af juryen.

Galleri Image tilbyder således noget, som andre institutioner i Aarhus ikke på samme måde tilbyder. Vi tænker det er vigtig for en by som Aarhus at have ikke-kommercielle gallerier (kunsthaller) som Galleri Image og at nye og større lokaler kan være med gøre det muligt for Image at vise andre typer værker, udvikle galleriet yderligerem og give galleriet den synlighed, det fortjener.

Hanne Nielsen & Birgit Johnsen
Billedkunstnere

—————————————————————————————————————–

LASSE KROG MØLLER, BILLEDKUNSTNER

Galleri Image har i mine øjne altid stået som et udstillingssted med et program af høj kvalitet og gennem de nu rigtig mange år, jeg har fulgt Galleri Image, er der særlig to ting, der må fremhæves: Galleri Image har evnet at have et internationalt udsyn, der har bragt international fotografisk kunst til byen, også i tider hvor andre af byens kunstinstitutioner ikke i særlig høj grad har haft den interesse.
Det andet forhold, der må fremhæves er: Nok hedder det et fotografisk galleri, men Galleri Image har formået at betragte begrebet fotografi i sin allerbredeste og kategoriudvidende forståelse af ordet, således at Galleri Image ofte præsenterer udstillinger, der netop sprænger og udvider kategorien fotografi.

Lasse Krog Møller
Billedkunstner

Udtalelser og anbefalinger fra samarbejdspartnere

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA SAMARBEJDSPARTNERE

IBEN MOSBÆK, ADM. DIREKTØR, KUNSTHAL AARHUS

DATO: AUGUST 2020

Kunsthal Aarhus ønsker at støtte Galleri lmage i at opnå tidssvarende lokaler, som ligger synligt for publikum, og som bidrager til at skabe et levende miljø, der hvor udstillingsstedet placeres.

Det kunstneriske niveau på udstillingerne i Galleri lmage er i top, og det samme er de mange foredrag, man kan deltage i. Under meget lidt favorable vilkår er det lykkedes Galleri lmage at opbygge en stor respekt hos såvel professionelle kunstnere (nationalt som internationalt), hos andre fagfolk, og hos publikum; gang på gang lykkes det at tiltrække væsentlige kunstnere på den internationale kunstscene til at udstille trods stedets knappe ressourcer og trange rammer.

Der er et stort potentiale for publikum, som lige nu ikke udfoldes særligt optimalt på grund af Galleri lmages beliggenhed og lokaler. Galleri lmage er således et udstillingssted, som godt nok drives for meget få midler, men som af samme årsag ikke får mulighed for at bidrage til Aarhus i den grad, som stedet kunne.

Hvor Galleri lmage i sin spæde opstart nok var et udstillingssted med et – dengang – snævert fokus, er billedforståelse og billedkritik af to-dimensionelle billeder ikke længere en niche men et helt grundlæggende vilkår for os alle, for at vi kan navigere rundt i verden i dag. Af samme grund er det ikke mindre vigtigt, at vi har et sted, der holder sig orienteret i de to-dimensionelle medier, da teknologien udvikler sig, og nye verdener åbner sig i takt hermed. Det er en udvikling, som Galleri lmage har haft fokus på fra starten, og som det fortsat lykkes med at holde sig orienteret og deltage i, og som vi som publikum af samme årsag får en helt unik adgang til.

Galleri lmage og Kunsthal Aarhus har opbygget et godt og frugtbart samarbejde igennem mange år. Vi samarbejder for at synliggøre samtidskunsten for et bredt publikum, og for at udvikle kunstmiljøerne i Aarhus og omegn. Vi samarbejder bl.a. om Art Weekend Aarhus, om artist talks, og om seminarer.

Vi håber, at flere borgere i Aarhus får mulighed for at opleve og deltage i Galleri lmages aktiviteter fremover, og at udstillingerne bliver endnu bedre integreret i byens kulturliv.

På vegne af Kunsthal Aarhus,
lben Mosbæk, adm. direktør

—————————————————————————————————————–

JAN FALK BORUP, KONCERNDIREKTØR, KUNSTEN MEDIA FONDEN

At Galleri Image er noget særligt beror ikke kun på institutionens imponerende lange virke, men især på det enorme internationale netværk Galleri Image har opbygget med Beate Cegielska som leder og kurator.

Internationalt er foto og videokunsten en insisterende og nærværende kunstgenre, som desværre ikke har de kår i Danmark, som det fortjener. Dedikerede udstillingssteder og institutioner for foto- og videokunst kan tælles på en hånd, men Galleri Image er en helt særlig institution som få i Danmark. Med muligheden for at Aarhus kan udvikle en kunstby i Sydhavnen, kan Galleri Image bidrage med sin kapacitet på området.

Jeg ser et fantastisk potentiale i Galleri Image, som med den rette økonomiske opbakning og i det rette bymiljø kan vokse sig til et decideret kunstcenter, som ikke kun kan præsentere foto- og videokunsten, men i lige så høj grad styrke sit arbejde med talentudvikling og internationalt netværkskabelse. Med Galleri Image i Sydhavnen kan jeg se visionen om et internationalt hotspot folde sig ud.

Mvh,
Jan Falk Borup
Koncerndirektør
Kunsten Media Fonden

—————————————————————————————————————–

SARAH GIERSING FORSKNINGSBIBLIOTEKAR & KURATOR FOR FOTOGRAFI, DET KGL. BIBLIOTEK

Galleri Image har været en stabil kilde til inspiration og viden for mig, lige siden jeg begyndte at interessere mig for fotokunst. Gennem fire årtier har galleriet præsenteret banebrydende fotografer fra hele verden, og jeg har personligt opdaget mange nye navne ved at følge udstillingsprogrammet. Jeg kommer desværre ikke så tit til Aarhus, men bare det at læse om galleriets aktiviteter er altid øjenåbnende. Institutionen har på det seneste introduceret en række yngre fotografer fra særligt Asien, og det er med til at udvide det fokus på Europa og USA, der ellers stadig dominerer den danske kunstverden betragteligt. Galleriet har utvivlsom enorm betydning for foto- og kunstscenen i Aarhus. Men dets langvarige – og altid ambitiøse – virke er også vigtigt for alle os i resten af landet, der ønsker et kulturliv, som er nysgerrigt og åbent mod både omverden og fremtiden.”

Sarah Giersing
Forskningsbibliotekar & Kurator for fotografi
Det Kgl. Bibliotek

—————————————————————————————————————–

ANDERS JUHL, ADM. DIREKTØR I CAMP

Skal fyrtårnet fortsat stå i kælderen?

Der er ikke et sted som Galleri Image i København. Det forholder sig sådan, at fyrtårnet for fotokunst ligger i Aarhus. Men mærkeligt, at det er placeret under gadeplan.

Galleri Image har ledt et væld af talenter og partnere på rette vej. Jeg har samarbejdet med Beate Cegielska og Galleri Image både som sekretariatschef ved Blixen Museet, som adm. Direktør i CAMPs aktivistiske kunstmiljø og i forskellige internationale kunst- og kulturudvekslingsprojekter via Center for Kultur og Udvikling.

Galleri Image er konstant på forkant med udviklingen, men uden at gøre et væsen af sig eller råbe højt. Her er fordybelse, engagement og mulighed for at træde ind i nye netværk. Enhver opgradering af stedets rammer vil være en gevinst for Aarhus og Danmark.

Mange venlige hilsner
Anders Juhl, adm. direktør i CAMP

—————————————————————————————————————–

JENNY NORDQUIST, AFDELINGSCHEF, LANDSKRONA FOTO

Uttalande om Galleri Image, Vesterdage 29, 8000 Aarhus, Danmark
Av Jenny Nordquist, Avdelningschef, Landskrona Foto, Kulturförvaltningen, Landskrona Stad, Sverige.

Som Danmarks äldsta utställningsplats för fotografi är Galleri Image idag en viktig del av den danska, nordiska och Internationella konstscenen. Galleri Image har en tradition av att visa både etablerade internationella namn och nya nationella talanger inom konstnärlig och dokumentär fotografi. De är ett av Danmarks få gallerier som introducerar internationell fotografi för det danska konstlivet.

De inspirerar och förmedlar för de studerande, de professionella men också för den kulturintresserade allmänheten. Genom deras internationella utställningsprogram så bidrar de också till flerkulturell förståelse, mångfald och kritisk reflektion.

De introducerar inte bara internationell fotografi till den danska konstscenen utan de promoverar också dansk fotografi ut till omvärlden genom att delta i långsiktiga samverkansprojekt, bland annat det europeiska projektet Parallel, där Landskrona foto också medverkar och får ta del av deras engagemang. De är också aktiva i det nordiska samverkansprojekt Nordic Photography network och så arrangerar de den internationellt etablerad Photobook Week Aarhus. Galleri Image stärker därför den danska fotografins roll på en international plan och medverkar samtidigt till att sätta Århus på kartan som en kulturdestination.

Galleri Image är för Landskrona Foto en viktig samverkanspartner, gemensamt verkar vi för att stärka fotografins roll i det nordiska samhället och göra högkvalitativ och samhällsreflekterande fotografi tillgänglig för alla och nå nya målgrupper med kultur.

Jenny Nordquist
Avdelningschef
Landskrona Foto,
Kulturförvaltningen
Landskrona Stad

Udtalelser og anbefalinger fra uddannelsesinstitutioner

UDTALELSER OG ANBEFALINGER FRA UDDANNELSESINSTITUTIONER

JUDITH SCHWARZBART, REKTOR FOR DET JYSKE KUNSTAKADEMI

DATO: 11. JUNI 2020

Galleri Image er en stor kunsthal i et lille kælderlokale i Aarhus. Kunsthallen leverer et internationalt program af både veletablerede og unge banebrydende kunstnere fra Danmark og den store verden. Udstillingsstedet bidrager til det lokale kunstmiljø og til at man i Aarhus kan opleve samtidskunst og nye strømninger fra den internationale kunstscene.

Set fra akademiets perspektiv leverer Galleri Image et væsentlig bidrag til Aarhus som ramme om kunstuddannelser og kunstnerisk nyskabelse. Det Jyske Kunstakademi har med stort udbytte samarbejdet med Galleri Image om seminarer og andet. Udstillingsstedet har dog en faglig kapacitet og et uudnyttet potentiale, som vi håber, at de får mulighed at udfolde i nye faciliteter til glæde for byen og akademiets studerende.

Judith Schwarzbart
Rektor for Det Jyske Kunstakademi

—————————————————————————————————————–

CHRISTER WINDELØV-LIDZELIUS, REKTOR FOR KAOSPILOTERNE

DATO: 08. JUNI 2020

Til den rette vedkommende

Som beboer i Filmbyen vil jeg gerne udtrykke min støtte til, at Galleri Image kan flytte sin virksomhed ned til Sydhavnen.

I min optik vil dette Galleri berige området og medvirke til at udfolde dets potentiale. Området har brug for flere kulturelle tiltag, som i højere grad vil gøre det til en mødeplads og en destination for en bredere vifte af mennesker.

Helt specifik kan jeg se, at flere af mine studerende vil kunne drage fordel af det netværk og den kulturelle kapital, som Galleri Image bibringer.

På vejene af Kaospiloterne,
Christer Windeløv-Lidzélius
Rektor

—————————————————————————————————————–

RUNE GADE, LEKTOR, PH.D.: INSTITUT FOR KUNST- OG KULTURVIDENSKAB; FHV. FORMAND FOR STATENS KUNSTRÅD

DATO: 25. JUNI 2020

Til rette vedkommende

Jeg har et mangeårigt og dybt kendskab til Galleri Image. Som studerende i kunsthistorie på Aarhus Universitet i 1980’erne var jeg i en årrække frivillig medhjælper i galleriet. Som færdiguddannet kunsthistoriker med speciale i fotografihistorie og fotografiteori har jeg sidenhen fulgt galleriet tæt, og har i egenskab af kunstkritiker ved dagbladet Information anmeldt flere af galleriets udstillinger. Jeg har desuden bidraget med en artikel til jubilæumsantologien, da Galleri Image i 2007 kunne fejre sit 30-års jubilæum.

Med mit lange personlige og professionelle kendskab til galleriet, dets udstillingshistorik, og dets betydning og funktion i det danske og internationale udstillingslandskab tøver jeg ikke med at understrege vigtigheden af Galleri Images eksistens som en selvstændig og uafhængig institution. Der er tale om et af de ældste specialiserede gallerier i fotografi i Norden. Fra begyndelsen har linjen ligget på et usædvanligt højt internationalt niveau, der har betydet, at kunstfotografiet har haft den bedst tænkelige platform i Danmark.

Galleri Image har mere end nogen anden institution i Danmark bidraget til udbredelsen af kendskabet til fotografiet som kunstart. Galleriets høje kvalitetsniveau har desuden sikret det et godt omdømme og en solid position internationalt, hvilket bl.a. har gjort Galleri Images netværksskabende dimension af uvurderlig betydning for kunstmiljøet i Danmark.

Jeg giver på denne baggrund Galleri Image mine bedste og varmeste anbefalinger.

Med venlig hilsen,
Rune Gade
Lektor, Ph.d., fhv. formand for Statens Kunstråd

—————————————————————————————————————–

JACOB LUND, ASSOCIATE PROFESSOR, PH.D.: AESTHETICS AND CULTURE

Galleri Image har i mange år været en umistelig del af ikke bare den aarhusianske og østjyske, men af hele den danske og globale kunstscene. Med en udpræget sans for kunstnerisk kvalitet, kuratoriske samarbejder og et vågent øje for, hvad der rører sig både herhjemme og internationalt, har galleriet præsenteret en imponerende udstillingsrække, som både har henvendt sig til den almindelige gallerigæst og til et mere kunstfagligt publikum. Således spiller Galleri Image eksempelvis også en vigtig rolle i aktuelle diskussioner om billedets status i den digitale kultur.

Jacob Lund
Associate Professor, Ph.D.: Aesthetics and Culture
School of Communication and Culture, Aarhus University

—————————————————————————————————————–

METTE SANDBYE, PROFESSOR I FOTOGRAFISTUDIER v/ KU; KUNSTANMELDER, WEEKENDAVISEN

Historisk set har Galleri Image været en helt enestående pioner i forhold til ikke blot at vise seriøst kunstnerisk fotografi på højeste niveau og af internationalt tilsnit men også i forhold til at føre, højne, vedligeholde og kvalificere en diskussion i Danmark om det kunstneriske fotografi – i form af selve udstillingsprogrammet men også seminarer, foredrag, publikationer og involvering i diverse kunstfestivaller i Århus og det øvrige Danmark. Det har de gjort på et tidspunkt, hvor ingen andre tog den rolle (de har vist internationale superstjerner ti år før nogen andre – og større institutioner – i landet gjorde det). I dag har de muligheder for – med deres lange erfaring og store internationale netværk – at udvikle denne platform endnu mere, hvis de fik muligheden for at slå lidt mere ud med armene, end de kan i dag.

Trods stedets beskedne midler har denne indsats gennem så mange år har været helt afgørende for dansk fotografis udvikling og synliggørelse, også internationalt. Og der er ikke blot tale om en historisk rolle: Selvom der siden galleriets tidlige år er opstået en række andre og større institutioner for fotografi herhjemme (i Odense og København), og at de kommercielle gallerier i højere grad viser fotografi, så har Image formået at følge med tiden og spiller stadig en meget væsentlig rolle i kraft af de mange arrangementer, de involverer sig i og i kraft af deres stærke, nytænkende, internationalt orienterede udstillingsprogram. I mine øjne er det noget af et under, at galleriet for relativt få offentlige midler og en ikke altid optimal lokale-situation har formået at være en så betydningsfuld, aktiv og vigtig faktor for dansk fotografi og kunst. Andre tidlige indsatser og udstillingssteder er lukket ned for længst, men Image har overlevet og formået at følge med tiden og bygge videre på erfaringerne indsamlet gennem så mange år. Image spiller en vigtig rolle for hele Danmarks fotografiske scene, men når det er sagt, er det også umådeligt vigtigt, at netop en storby som Århus har et professionelt visningssted for fotografi, som Odense og København har det.

Med venlig hilsen,
Mette Sandbye, professor i fotografistudier v/ KU, samt kunstanmelder ved Weekendavisen siden 1995.

—————————————————————————————————————–

ALASDAIR FOSTER, PROFESSOR I CULTURE IN COMMUNITY WELLBEING, THE UNIVERSITY OF QUEENSLAND, BRISBANE, AUSTRALIEN

Galleri Image punches well above its weight. Despite the compact scale of the current institution, its reach has been far and wide: taking Danish creativity out into the world and bringing exciting new talents back to Denmark. I travel extensively to photographic events internationally and I have yet to find a place where they have not heard of Galleri Image. For more than four decades, it has enriched the photographic community not just in Denmark but globally, building a unique reputation for its insightful programming. As a young man living in Scotland, I remember sending for booklets and information from the gallery in the late 1970s and early 1980s; they were an inspiration at a time when photography was still struggling to find its place in the field of contemporary visual culture, somewhere between fine art and document. Photography is now the most widely engaged of all creative media, one that is in constant flux. Galleri Image has continued to evolve, to remain at the international leading edge; its longevity notwithstanding, its vision remains youthful, vibrant, and open to experiment. How much more could it achieve with a venue more appropriate to its global reputation, situated centrally within Aarhus’ new Art City at the south harbour. This is not only deserved; given its respected position in the dynamic global network of photographic institutions and initiatives, an enlarged and centrally sited Galleri Image would do much to further enhance the reputation of Denmark’s second city as the country’s cultural epicentre.

Dr Alasdair Foster
Professor of Culture in Community Wellbeing, The University of Queensland, Brisbane
Adjunct Professor, School of Art, RMIT University, Melbourne
Ambassador to the Asia-Pacific PhotoForumFormerly, Director of the Australian Centre for Photography, Sydney, and Managing Editor of Photofile magazine.

Mette Sandbye: "Tillykke til Skandinaviens ældste fotogalleri"

METTE SANDBYE: “TILLYKKE TIL SKANDINAVIENS ÆLDSTE FOTOGALLERI”

Weekendavisen, august 2012

I anledning af Galleri Image 35 års fødselsdag

Det er i dag 35 år siden, en gruppe fotografer og foto- grafientusiaster fra Århus og omegn åbnede Galleri Image med undertitlen »Skandinavisk Center for Fotografi« i et lokale i Mejlgade 16 i Århus. Det var blandt andet fotograferne Saul Shapiro, Carsten Langkilde, Poul Erik Veigaard og Leif Hove Madsen. Image var et »artists’ space«, før den betegnelse rigtigt blev moderne. Men i modsætning til de fleste af den slags non-profit initia- tiver, der hele tiden blomstrer op for at lukke et par år efter, så har galleriet holdt ud som et enestående samlingssted for kunstnerisk fotografi i Danmark og som en vigtig del af det århusianske kunstmiljø. Siden 1977 har Galleri Image skiftet adresse et par gange, der er kommet nye kræfter til for at drive det, Århus Kommune og Kunstrådet er trådt til med en øko- nomisk håndsrækning, så galleriet består og har i de sidste ti år ligget i kælderen i Vestergade 29 i samme bygning, som huser Århus Kunstakademi og i øvrigt ligger et stenkast fra Århus Kunstbygning, ARoS og fra flere af byens bedste gallerier og caféer. At blive 35 år som ukommercielt fotograficenter er i sig selv noget af en bedrift, for ser man rundt om galleriet til museer, kunsthaller og kommercielle gallerier, er det først inden for de sidste ti år, fotografiet for alvor er blevet accepte- ret på lige fod med al anden kunst. Og så er der kommet flere specialiserede fotografiinstitutioner til, siden Image åbnede, ikke mindst Museet for Fotokunst i Odense, Det Nationale Fotomuseum og Fotografisk Center, begge i København. Jubilæet fejres med udstillingen »En samling«, der er opbygget af kunstneren Lasse Krog Møller (f. 1972), og som åbner i dag. Han er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2001, og i hans kunstneriske arbejde er han især optaget af at skabe samlinger og arkiver over hverdagslige, utraditionelle eller hidtil oversete objekter og foreteelser. På gruppeudstil- lingen »Enter« på Brandts i Odense viste han sidste år sit store arkiv over brugte bøger, hvor han fokuserede på alle de sjove eller underlige noter, kruseduller og inskriptioner, som folk har tegnet til sig selv inde i bøgerne. Hele sommeren har Lasse Krog Møller stået på hovedet i galleriets lagerrum for at finde både fotografier, men også alle mulige andre objekter, som han præsenterer i en labyrintisk museal opbygning med podier langs smalle stier rundt i det lille kældergalleri. På Lasse Krog Møllers komplette inventarliste, som han præsenterer i udstillingens katalog, finder man møbler, skilte, æsker, spande, en skovl, 21 hvide bøjler og arkivkasser med påskrev- ne tekster som »Postkort 2004 1⁄2«, »Tallerken« eller »Det ser spændende ud 1984«. Indimellem vil man også kunne finde udpluk af »rigtige« kunstværker, som Krog Møller har udvalgt fra galleriets egen voksende samling med værker doneret af nogle af de 400 kunstnere, der gennem årene har udstillet i galleriet. På denne måde præsenteres ikke en kro- nologisk række af fotografiske highlights i pænt ophængte rammer på stribe, men snarere en meget ukonventionel, kunstnerisk fortolkning af galleriets lange historie. GALLERI Images profil har altid været international og niveauet højt. Gennem årene har man her kunnet møde store internationale navne som Diane Arbus, Duane Michals, Martin Parr, Jo Ann Callis og Weegee, før de overhovedet var kendte i Danmark, og mange i dag internationalt anerkendte danske kunstnere har haft deres debut i Image. I 1981 viste galleriet således en ung dansk Per Bak Jensen, som året før var blevet optaget på Det Kongelige Danske Kunstakademi som den første, der blev optaget udelukkende med fotografi. Galleriet har også arrangeret et hav af seminarer gennem årene for at højne opmærksomheden og forståelsen for fotografi herhjemme, og de har arrangeret turnerende udstillinger, der blandt andet har været vist i Indien, Kina og Korea. I de senere år har de udvidet den helt snævre opfattelse af fotografi og viser også video- og installationskunst. Beate Cegielska har været med i gruppen omkring galleriet i mere end tyve år, i mange år som frivillig, men de sidste otte år har hun været fastansat som daglig leder på fuldtid. Århus Kommune finansierer hendes løn og lidt til og udlåner lokalerne gratis, resten af økonomien skabes til veje gennem en konstant jagt på fondsmidler. Men bag hende er der en gruppe på omkring tyve personer, mange af dem fotografer eller kunsthistoriestuderende, som hjælper med alt det praktiske, samt en bestyrelse og et udstillingsudvalg, der vælger de syv til ni årlige udstillinger. I udstillingsudvalget sidder erfarne, aner- kendte fotografer som Astrid Kruse Jensen og Adam Jeppesen, men ellers er det især gennem Beate Cegielskas mange rejser til udenlandske messer, seminarer og fotofestivaler og det meget store netværk, hun har opbygget, at udstillingsnavnene findes. »Galleri Image var internationalt, før man begyndte at tale Det var Galleri Image, der for første gang viste forfatteren Allen Ginsbergs egne fotografier, som ofte bestod af intime portrætter af Ginsberg selv eller hans mandlige elskere. Her et selvportræt fra 1985. om globalisering,« fortæller Beate Cegielska til Weekendavisen. »Dengang vi åbnede, var det nemt at få de store navne som Diane Arbus og Duane Michals, fordi ingen museer ville vise dem. Det handlede og handler stadig meget om netværk. Den spanske fotograf Joan Fontcuberta havde en af sine første udstillinger hos os i 1982, og vi var også de første overhovedet til at vise forfatteren Allen Ginsbergs fotografier. Den ameri- kanskfødte fotograf Saul Shapiro, der var en af kræfterne bag Image, tog et portræt af Ginsberg engang i 1970erne, da han besøgte Danmark, og der fandt han ud af, at Ginsberg selv fotograferede og skrev små tekster til billederne. Senere tog Sauls kone over og besøgte Ginsberg i New York og fik lov at vælge ud til en udstilling i galleriet. Ginsberg havde aldrig ud- stillet dem før, men efter vores udstilling er de blevet udgivet i katalogform og vist over hele verden. Gennem årene har vi kunnet vise så mange store navne, fordi man kender hinanden i det internationale fotografinetværk, hvor der også er flere idealister end i den øvrige kunstverden. Image har hjulpet mange kunstnere tidligt i deres karriere, og den slags husker kunstnerne. Første gang Adam Jeppesen, som i dag sidder i udstillingsudvalget, så stedet, var han helt skuffet over, at det var så lille, han havde forestillet sig et palads.« Der er ingen tvivl om, at Galleri Image har spillet en enorm rolle for introduktionen af fotografi som kunst i Danmark. I de første mange år var det vigtigste at vise godt fotografi. På spørgsmålet om, hvordan det ser ud her i 2012, svarer Beate Cegielska: »I dag produceres der enormt meget fotografi i ver- den, så vores vigtigste rolle er at vælge ud og finde det unikke. Vi skal også hele tiden flytte os og være åbne for det unge og nye. Og så mangler der stadig viden om fotografi herhjemme sådan helt generelt.« Jubilæumsudstillingen åbner i dag kl. 16 med en »Performativ Tale« af forfatter og kunstner Tomas Lagermand Lundme. Derefter laver den koreanske kunstner Kyungwoo Chun, der har udstillet flere gange i Galleri Image, en særlig jubilæumsperfor- mance med deltagelse af galleriets ferniseringsgæster. 4. september kl. 19 afholdes et seminar om samlinger med deltagelse af den spanske kunstner Joan Fontcuberta, Jens Erdman Rasmussen fra Det Nationale Fotomuseum og Lasse Krog Møller. Læs mere på www.galleriimage.dk

Mette Sandbye: "Fototeater - Festugemedspiller"

METTE SANDBYE: “FOTOTEATER – FESTUGEMEDSPILLER”

Weekendavisen, september 2005

Galleri Image er landets ældste galleri dedikeret til fotografi. Det er ældre end både Museet for Fotokunst i Odense, Det Nationale Fotomuseum og Fotografisk Center i København og det nu hedengangne Fotografisk Galleri i København. I mere end 25 år har det været en betydelig støttepille for udviklingen, formidlingen og anerkendelsen af fotografi som en vigtig og ligeværdig kunstform herhjemme. Og når man tænker på, at galleriet altid har været drevet af frivillige, er det temmelig enestående, at det har overlevet siden 1977. Det blev startet af en håndfuld entusiaster, mest fotografer, og nogle af dem er stadig med. Gennem tiden har stedet dog opnået fast driftstøtte fra Århus Kommune, og inden for de senere år har man fået råd til at ansætte en daglig leder, Beate Cegielska, som før sin ansættelse havde arbejdet ulønnet for stedet i mange år. Galleriet har ligget i Mejlgade, Graven og Toldbodgade, men siden 2002 har de haft til huse i et større kælderlokale i Vestergade, et stenkast fra Århus Kunstbygning, ARoS og fra flere af byens bedste gallerier og caféer.

Helt fra begyndelsen satsede man på at vise bredden i fotografiet fra dokumentarisme til iscenesat og konceptfotografi, danske såvel som internationale navne, og en blanding af kendte og debutanter. Ser man tilbage på et år som 1981 viste de inden for samme år det nyligt afdøde amerikanske kæmpenavn Imogen Cunningham og den unge Per Bak Jensen, der netop var blevet optaget på Kunstakademiet. Image har gennem årene vist helt store navne som Martin Parr, Duane Michals, Diane Arbus, Christer Strömholm og Martin Parr. Inden for bare de sidste par år har man kunnet møde nyskabende og internationalt berømmede finske navne som Aino Kannisto og Timo Keleranta, danske fotografer som Joakim Eskildsen, Nicolai Howalt, Astrid Kruse Jensen og Pia Arke, græske, japanske, canadiske, spanske fotografer, og galleriet har stået for store satsninger som “From China” med kinesisk samtidsfotografi i Århus Festuge 2003 og året efter udstillingen “Interference” med schweizisk samtidsfotografi. Når den står på de helt store gruppeudstillinger samarbejder Galleri Image med andre udstillingssteder såsom Århus Kunstbygning. Galleriet betragter sig selv som en aktiv medspiller i det århusianske kunstmiljø, og derfor bidrager de altid i en eller anden forstand til Århus Festuge.

Så selvom den daglige leder er ansat, fungerer galleriet stadig som en demokratisk forening med en bestyrelse og et udstillingsudvalg, der i øjeblikket tæller anerkendte samtidskunstnere som Søren Lose, Hanne Nielsen og Jesper Rasmussen samt unge kunsthistorikere med faglig indsigt i samtidskunsten. Da galleriet åbnede og op gennem 80’erne skete der meget lidt på fotografiets område herhjemme, så der udfyldte galleriet virkelig sin mission. Også fordi de hele vejen igennem har arrangeret debataftener og seminarer, hvor alle sider af fotografiet er blevet diskuteret. I dag, hvor fotografi er blevet en fast bestanddel af både museernes gruppeudstillinger og de kommercielle kunstgalleriers program, forsøger de at opbløde mediegrænserne ved også at vise installationer, video og kunst i digitale medier. Og man må samtidig erkende, at det stadigvæk er sværere for en fotograf end en maler at få foden inden for på et anerkendt kunstgalleri, så her har galleriet også en vigtig rolle at spille.

Udstillingerne ledsages næsten altid af en eller anden form for katalog, hvilket er vigtigt både for kunstneren, publikum og for historieskrivningen. Fordi de har været så mange år på banen, og fordi den kunstneriske profil altid har været stærk, og galleriet professionelt drevet, trods det frivillige bagland, som i sagens natur kan være svingende både i antal og i visioner for stedet, så har galleriet i dag en stærk position, ikke mindst i udlandet, og den daglige leder Beate Cegielska bliver ofte inviteret til at deltage i de store udenlandske festivaler som gæst og “portfolio reviewer”. Det betyder, at en håndfuld museumsfolk, kritikere og gallerister står til rådighed for at kommentere og vurdere de fremmødte fotografers billeder. Det var under en sådan seance, at Beate mødte den unge engelske fotograf Michelle Lord, blev betaget af hendes meget egenartede og eventyrlige billedunivers og inviterede hende til at være Images bidrag til Århus Festuges HCA- og eventyrtema “Mit livs eventyr”.

Michelle Lords (f. 1971) billeder på udstillingen er alle iscenesættelser af en kvinde i hvid natkjole, som opholder sig i et soveværelse i victoriansk eller ældre indretning. Men det specielle er, at rummet er en model, og at seng, stole, gardiner, lysestager, puder og natpotte alt sammen er bygget i ministørrelse 1:6 af pap, gips og træ. Den levende kvindefigur, spillet af fotografen selv, er senere sandwichkopieret ind i sceneriet, ikke med digital men med manuel, gammeldags teknik. Hvor man for ti år siden og længere tilbage så massevis af manieret, iscenesat farvefotografi, hører den slags til sjældenhederne i dag, og alene af den grund er udstillingen forfriskende. Michelle Lord har skrevet et tekstligt forlæg for eventyret, som vi dog ikke ser på udstillingen men selv må fantasere os til. Men man fornemmer en narrativ opbygning omkring kvinden, der vågner i sit tungt og mørkt møblerede, klaustrofobiske klunkestilssoveværelse (fyldt med fortrængninger som den slags jo er!), måske drømmer hun stadig, men i al fald hvirvles hun rundt i rummet, sengen gynger, heksene – der muligvis er spillet af kvinden selv – vælter ud af skabet og tilslut ender det i en overdreven, nærmest kitchet apoteose. Eller det er vel snarere en nedstigning til underverdenen, med grumme hekse med lysende øjne og den hvidklædte skønjomfru, som overgiver sig til eller forenes med den onde og mørke side af sig selv, under den jungianske billedtitel “Anima”. Harry Potter koblet til Alice i Eventyrland og en portion af CS Lewis’ Narniaunivers, tænker jeg på. Billederne er meget teatralske, universet gotisk, men efter min smag truer denne teatralske fotografinovelle med at blive lovligt kulørt.
Men udstillingen indtræder fint i den store eventyrlige helhed under Århus Festuge. Og den er et underholdende og nytænkende bud på, hvad man i dag kan bruge det iscenesatte fotografi til. I det hele taget har bredden altid været vigtig for Image. Derfor kalder de sig også i dag for et “forum for fotografi og relaterede medier”.

Galleri Image. Michelle Lord: Four Corners. Vestergade 29, Århus. Til 25. september. Tir.-søn. 13-17.

Artiklen indgår i en række portrætter af danske udstillingssteder med en særlig og nytænkende profil.

Image in the press

2022:
Interview with Kirstine Autzen about New Tactics for Unseen Bodies in kunsten.nu
Review of Sofia Albina Novikoff Unger’s Special Affects in kunsten.nu 

2021:
Interview with Rebecca Krasnik about the exhibiiton Time Times Three in kunsten.nu
Kunsten.nu’s year in review list 2021, mentioning Peter Brandt’s History of Violence as one of the best of the year
Review of Peter Brandt’s History of Violence i kunsten.nu
Report about the symposium “Blikke på Grønland” in kunstkritikk.dk

2020:
Interview with Sasha Huber about the exhibition AGASSIZ (ALL) OVER in kunsten.nu
Article about the exhibition No Name by Wang Ningde in Aarhus Stiftstidende
Review of Freya Sif Hestnes’ Spare Parts at Galleri Image in Aarhus Stiftstidende

2019:
Interview with Magdalena Tyżlik-Carver about the exhibition ScreenShots in kunsten.nu
Review of Compile your Inventory by Ida Nissen in kunsten.nu
Interview med Maria Meinild om udstillingen HUM i kunsten.nu
Article about artworks by Signe Klejs in Aarhus including the exhibition Blown Away – A Butterfly Necropolis
Interview with Signe Klejs about Blown Away – A Butterfly Necropolis in Aarhus Stiftstidende 

2018:
Interview with Kirstine Autzen about the exhibition New Tactics: Moving in a Soft Field in kunsten.nu
Anmeldelse af Kristina Steinbock: Deconstruction of Already Existing Knowledge of Blindness i kunsten.nu
Interview with M.C. Coble about the exhibition Acting in Numbers in kunsten.nu
Review of exhibiton Consolation by Lisa Strömbeck in kunsten.nu

2017:
Interview with Gitte Broeng about FRESH EYES – International Artist Rethink Aarhus in kunsten.nu
Review of Eoin Moylan: Down in the Valley in kunsten.nu
Article about Fresh Eyes in Fine Spind
Article Galleri Images 40th anniversary in Aarhus Stiftstidende 

2016:
Interview with James Bridle about the exhibition Apophenia in kunsten.nu
Interview with Christian Danielewitz about the exhibition Against the Grain in kunsten.nu
Report about the exhibition In Between / In Transit and the seminar Translating Transience in kunsten.nu
Review of the exhibition In Between / In Transit in kunsten.nu
Interview with Mimi Cherono Ng’ok about the exhibition Always, in spite of everything in kunsten.nu
Review of Vladimir Tómic: Remembering the Nowhere in kunsten.nu

2015:
Report about the seminar Fresh Eyes in Urban Space in kunsten.nu
Review of Maj Hasager’s We will meet in the blind spot in kunsten.nu

2014:
Interview with Stephen Gill about the exhibition Series Photographs in kunsten.nu
Interview about Photobook Week Aarhus 2014 in kunsten.nu
Review of Flower! Power of Dreams in kunsten.nu
Interview with Antti Laitinen about Three Knots in kunsten.nu
Review of Kurt Tong’s The Queen, The Chairman & I in kunsten.nu

2013:
Review of Magdalena Bors’ The Art of Domestic Compulsion in kunsten.nu
Review of Calé’s Come as You Are in kunsten.nu
Magdalene Bors’ The Art of Domestic Compulsion in Cultural Developement Consulting

2012:
Review of The Images of Michael Somoroff and August Sander i kunsten.nu
Review of Lasse Krog Møller’s En Samling in kunsten.nu
Interview with Beate Cegielska about Galleri Image’s 35th aniversary in kunsten.nu
Interview with Chris Verene about the exhibition Family in kunsten.nu
Review of Pernille Koldbech Fich’s Black in kunsten.nu
Mette Sandbye: “Tillykke til Skandinaviens ældste fotogalleri” in Weekendavisen

2011:
Review of Nikita Pirogov’s The Other Shore in kunsten.nu
Review of Tom Lovelace’s Gouge: Disruptions in Landscape Photography in kunsten.nu
Review of Søren Dahlgaard’s Growing Vegetables on a Coral Island in kunsten.nu
Interview with Timotheus Tomicek about the exhibition Something Human in kunsten.nu

2010:
Interview with Lucia Ganieva about the exhibition Timeless Stories in kunsten.nu

2009:
Review of Trine Søndergaard’s Mono in kunsten.nu
Review of Kyungwoo Chun’s Burden or Support in kunsten.nu
Review of Signe Vad’s While We Swallow Deception in kunsten.nu

2008:
Interview with Hans E Madsen about the exhibition Rød Finger in kunsten.nu
Kamma Overgaard Hansen’s Med en rød finger på pulsen in Information

2007:
Interview with Mette Juul about the exhibition A diary – but not about me in kunsten.nu
Interview with Kyungwoo Chun about the project Being af Queen in kunsten.nu
Interview with Toshie Takeuchi about the exhibition Planet of Rabbits in kunsten.nu
Review of Antonio Panetta and Gillion Grantsaan’s Le retangle blanc and Do not become the slave of your own success in kunsten.nu
Review of They looked on while it happened in kunsten.nu

2005:
Report about the artist group  BRING OUT THE GARBAGE in connection with the exhibition Or otherwise as something in beteeen in kunsten.nu
Mette Sandbye: “Fototeater – Festugemedspiller” in Weekendavisen