Skip to main content

Fresh Eyes

FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus er et samarbejde mellem Galleri Image og Aarhus Litteraturcenter. Kunstprojektet fokuserer på, hvordan byrummet kan gentænkes og fortolkes gennem fotokunst og litteratur. Fra 2013 til 2017  besøgte i alt elleve internationale fotokunstnere og syv forfattere Aarhus. Her udforskede de byen på egen hånd og indgik i dialog med dens beboere, hvorefter de, på baggrund af deres oplevelser, hver især udformede et kunstnerisk bud på deres individuelle gentænkning og fortolkning af Aarhus.

Den 12.-29. oktober 2017 kulminerede projektet i en byrumsudstilling med kunstnernes bidrag. Udstillingen blev kurateret af kunstneren og forfatteren Gitte Broeng og var en del af det officielle program for Aarhus 2017. Derudover fejrede vi også Galleri Images 40 års jubilæum. I forbindelse med udstillingen blev de litterære og visuelle værker også udgivet i en kunstbog. Her optræder fotografierne og teksterne side om side og supplerer hinanden i deres nytænkende, kunstneriske præsentationer af Aarhus. Se en visuel portfolio om Fresh Eyes projektet her.

På Godsbanen er det stadig muligt at opleve nogle af kunstværkerne fra FRESH EYES-projektet. Her kan du opleve værker af: Hyun-jin Kwak, Markus Henttonen, Miriam O’Connor, Thomas Kellner, LiuJin, Teresa Meka og tekstinstallationer af forfatterne: Tsitsi Dangarembga og Amitabha Bagchi.

Seminarer:
Den 19. november 2015 afholdt Galleri Image seminaret FRESH EYES on URBAN SPACE i samarbejde med Aarhus Litteraturcenter og Aarhus Billedkunstcenter. Seminaret præsenterede oplæg fra internationalt anerkendte arkitekturforskere, fotografer, forfattere og teoretikere, som sammen undersøgte kunstens relation til byen og dens rum. Seminaret kredsede bl.a. om byens skjulte potentialer og spændingsfeltet mellem de fysiske urbane rammer.

Den 25. november 2016 afholdt Galleri Image, Aarhus Litteraturcenter og Aarhus Billedkunstcenter det åbne seminar FRESH EYES on Art and Literature in the Public Space på Godsbanen i Aarhus. Seminaret behandlede hvilken betydning alt fra kommunal kunst som statuer foran rådhuse til graffiti og gavldigte har for vores opfattelse af byrummet, og hvordan man kan bruge byen i kunstnerisk øjemed.

FRESH EYES var støttet af:
Aarhus 2017, Aarhus Kommune Kulturudviklingspuljen, Bikubenfonden, CKU, Grosserer L. F. Foghts Fond, Institut Français du Danemark, Nordisk Kulturfond, Camões Instituto da Cooperação e da Língua Portugal, Færøernes Kulturfond, Icelandic Literature Centre, FarLit, Stibo Fonden og Statens Kunstfond.

KUNSTNERE

TERESA MEKA

Teresa Meka besøgte Aarhus på residency i juni 2016, samtidig med en anden ung kvindelig deltager i FRESH EYES-projektet, Anushree Fadnavis (IND). Paret udforskede byen hver for sig og sammen, søgende efter inspiration og friske perspektiver på byen for at skabe deres bidrag til FRESH EYES.

Meka arbejder med både kunst- og dokumentarfotografi. Hendes fotografier er ofte humoristiske, detaljeorienterede og meget personlige. Hendes praksis er en søgende og selvudforskende proces, da hun søger at dokumentere sit forhold til samfundet, og hvordan det udvikler sig med tiden. Hendes emnevalg stammer fra hendes egen livserfaring, observerer og sætter spørgsmålstegn ved de forskellige interaktioner, der opstår i hendes omgivelser.

Bio:

Teresa Meka (f. 1990) bor og arbejder i Accra, Ghana. Hun studerede ved College of Digital Photography, deltog i projekter med Dei Center Ghana, Invisible Borders og den sudanesiske fotografsammenslutning “Where the Nile meets”, Master Class Khartoum, Goethe Institut Dakar/Berlin workshop Accra, Johannesburg Master Class og Gwanza Month of Photography Moonwalking exhibition Harare.

Udstillinger
Invisible Borders exhibition at the Photography Museum in Amsterdam (FOAM) titled Collectivism. Collectives and their Quest for Value 2017, KNUST MFA Thesis Exhibition “Memory and Amnesia: In the Presence of Absent Futures” Ghana, 2017, Invisible Borders exhibition at Aperture New York The exhibition titled “Collective Thinking”, 2017 Fotoparty Lagos, 2017 Invisible Borders Installation at the 56th Venice Biennale, 2015 Mugran Foto Week “Where the Niles Meets” Group exhibition Khartoum, 2014, 13th Edition of Gwanza Month of Photography “Moonwalking” exhibition Harare, 2014.

ANUSHREE FADNAVIS

Den indiske kunstner Anushree Fadnavis besøgte Aarhus på residency i forbindelse med FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus i 2016. Fadnavis har studeret fotojournalistik på Udaan School of Photography i Mumbai. Hendes kunstneriske udtryk er følgelig journalistisk, dokumentarisk og iagttagende. Hendes fotografiske praksis drejer sig ofte om personer i transit i Mumbais hurtigt pulserende byliv, og hun er derfor vant til at vende sit kamera mod en by og dens indbyggere. I forhold til konceptet bag FRESH EYES-projektet kunne få øjne være friskere; Hendes ophold i Århus var også første gang, hun rejste uden for Indien.

I Anushree Fadnavis mest kendte arbejde, serien #traindiaries fra 2014, indfanger hendes kamera kvindelige rejsende i de endeløse tog, der fungerer som byens blodårer. Her har hun opnået en personlig og individuel skildring af de mennesker, som let kunne forsvinde i masserne. Samtidig dokumenterer hun forholdet mellem de rejsende, der ofte knytter stærke bånd på deres daglige rejser fra A til B. #traindiaries har været et igangværende projekt de sidste 3 år og er blevet udstillet på Indian Photography Festival i 2016, som blev afholdt i Hyderabad, Indien. Det blev også udstillet på Serendipity Arts Festival i Goa, Indien i 2016.

 

Fadnavis var også en panelist på Indian Photography Festival sidste år, som blev afholdt i Hyderabad, samt taler på TedXEMWS, afholdt i januar 2017Anushree Fadnavis har været omtalt i Indiens første Instagram-baserede magasin Kartha Collective, og har arbejdet på et projekt med National Film Board of Canada

Website: http://anushreefadnavis.weebly.com/
Instagram : https://www.instagram.com/anushree_fadnavis/?hl=en 

RANA ELNEMR

Rana ElNemr, billedkunstner, født 1974, Egypten. Bor i Cairo. Arbejder hovedsageligt med fotografi, hvor hun udforsker det moderne byliv, herunder arkitektoniske træk og byens sociale effekter.
Hun er medstifter af The Contemporary Image Collective (CIC) i Cairo og har udstillet internationalt bl.a. med en soloudstilling på Galleri Image i 2006 og gruppeudstillingen She Who Tells A Story, Museum of Fine Arts, Boston, USA i 2013. I 2005 vandt hun Grand Prix på Bamako Photography Biennale, Mali.

LIU JIN

Den kinesiske fotograf, performance- og video kunstner Liu Jin besøgte Aarhus i maj / juni 2015 på et DIVA-ophold støttet af Statens Kunstfond. Under hans ophold udforskede han Danmark fra kyst til kyst og skabte et udvalg af billeder til FRESH EYES samt til hans egen igangværende fotografiske serie; han udforskede den fælles kulturarv, der påvirker mennesker i både Kina og Vesten.

Liu Jin (1971), født i Jiangsu-provinsen, Kina er uddannet fra Institut for Kunst og Håndværk ved Jiangsu Xuzhou Engineering Institute i 1995. Han arbejder med globalt aktuelle emner såsom nationalitet, identitet, teknologisk udvikling og individets status i samfundet indenfor et bredt felt af fotografi, maleri, video, skulptur og performance som indgreb i det offentlige rum. Hans værker er ofte inspireret af de dagligdags genstandes særlige poesi – legetøj, den tyske nationalsang, plastrør og blomster – og ofte involverer de enten hans egen krop eller kroppene hos deltagerne i hans performances. Hans praksis finder sine emner i grænsefladen mellem den vestlige og den kinesiske kultur. For eksempel er en af hans hyppigst tilbagevendende karakterer – en nøgen, såret engel med hvide vinger – en vigtig del af vestlig religion og visuel tradition, men påtager en langt bredere og mere jordisk rolle (såvel som et menneskeligt perspektiv) i Liu Jins værker. Den sårbare himmelske form anvendes som et billede på det moderne menneskes tilstand i en verden, der hele tiden omvæltes af nye teknologiske fremskridt.

Temaet introduceredes først af Liu Jin i hans kontroversielle serie “Injured-Angel“. Serien blev skabt som et bidrag til “A Starting Point: Intrude Art & Life 366 Days” på Shanghai Zenda Museum of Modern Art, hvor flere realistiske engleskulpturer blev suspenderet som om de klamrede sig på vinduesåbninger og tagrender på bygninger og fabrikker i det offentlige rum. De symboliserede ikke kun individets sårbarhed, men foreslog også et andet perspektiv på den by, de så på. Serien peger også på et andet karakteristisk træk ved Liu Jins værker: Hans inddragelse af den fysiske krop, der anvendes som en multifacetteret tegn på mennesket selv, fokus for forskellige kunstneriske genrer, problematiseres som “samfundets” ejendom, eller anvendes som konkret materiale i hans praksis.

Udvalgte soloudstillinger:
2016: New Clothes for the Fairytales, Det danske kulturcenter i 798 kunstdistrikt, Beijing
2013: Nowhere to Escape, Matthias Küper Galleries, Stuttgart / Beijing
2012: The Spectacled People, Four-Face Space Gallery, Beijing
2011: The Second Face, White Box Museum, Beijing
2010: Injured-Angel + Religion Space, TIVAC, Taipei
2008: Lost Paradise, Art8 Gallery, Beijing
2006: Ascending Angel, Studio Rouge Gallery, Shanghai

Liu Jin har også deltaget i gruppearrangementer i Kina, USA, Canada, Frankrig, England, Spanien, Italien, Tyskland, Tjekkiet, Belgien, Norge, Sydkorea og Singapore i byer som New York, Paris, London, Berlin, Toronto, Madrid og Milano.

Læs mere: https://www.lensculture.com/ljin

HYUN-JIN KWAK

Natur og kultur, øst og vest, subjekter og objekter mødes i Hyun-Jin Kwaks fotobaserede kunst. I hendes værker reflekteres stærke symboler og myter fra hendes koreanske hjem og barndom, som konfronterer voksenlivets og den vestlige verdens billedsprog. Kwaks igangværende serie, ”Girls In Uniforms”, har kørt siden 2003. I serien analyserer og studerer Kwak sin baggrund fra sin nye gunstige position som kvinde og kunstner. I seriens store, iscenesatte fotografier optræder uniformerende skolepiger i urbane og naturskabte landskaber. Golde, industrielle steder blander sig med floder, vandfald, klipper og tætte, nærmest uigennemtrængelige grønne omgivelser. Disse omgivelser sætter scenen for anspændte og lettere truende teenagehændelser, der er frosset i tid. Kwaks kunstneriske metode har rødder i en dybdegående, nærmest videnskabelig tilgang. Over tid har serien ”Girls In Uniforms” udviklet sig til et studie af miljøer, hvor historiske og arkitektoniske aspekter har en tiltagende betydning. Den er også blevet et reflekterende redskab til at studere og udforske fremmede steder. Kwak beskriver selv, hvordan de uniformerede piger med tiden er kommet til at repræsentere hendes eget udenlandske perspektiv, placering og forskydning i forskellige geografiske steder i vesten. I 2015 besøgte Kwak Aarhus for første gang. Her lavede hun indledende research og undersøgte beliggenheder til sit bidrag til FRESH EYES. I 2016 vendte hun tilbage for et længere ophold, hvor hun iscenesatte og tog fotografierne til FRESH EYES.

Biografi:
Hyun-Jin Kwak (1974) er født i Sydkorea, men bor og arbejder i dag i Stockholm. Hendes værker har været vist i både gruppe- og soloudstillinger på især store europæiske udstillingssteder. I Kwaks kunstneriske projekter optræder de fotograferede steder ofte som teatralske kulisser, der er dekoreret og konstrueret udelukkende til ære for kameraet. I de senere år er selve stedet kommet mere og mere i rampelyset. Et eksempel på dette er projektet ”The Island”, hvor kunstneren engagerede sig i en dybdegående udforskning af et forladt og faldefærdigt palads i byen Reggio Emilia, Italien. Med en næsten antropologisk tilgang undersøgte hun stedets historie, betydning og især symbolske og politiske aspekter, hvilket resulterende i en ekstremt fængslende fotografisk serie. ’’

Hyun-Jin Kwak, fotograf, Korea. Bor i Stockholm. Arbejder primært med fotografisk iscenesættelse og tematisering af geografiske steder. Har senest vist udstillingen ”Study of Landscape and Beauty” på Galleri Fargestedt, Stockholm, 2016. Værkerne er en del af den igangværende serie ”Girls in Uniforms”, der har kørt siden 2003. Hun har været indstillet til flere europæiske priser for fotografi, såsom Prix Virginia og Prix Pictet. I 2005 vandt hun Hasselbladsstiftelsens Victor Fellowship Award.

MARKUS HENTTONEN

Den finske kunstner Markus Henttonen (født 1976) var i august 2015 i residency i Aarhus i forbindelse med FRESH EYES, hvor han med sit særlige, fotografiske øje inspicerede Aarhus. Henttonens fotografering er historiefortællende, filmisk og poetisk. Hans tidsløse og smukke billeder af landskaber og mennesker skaber håndgribelige atmosfærer og dvælende stemninger. Henttonen har en prominent stil, der både er sensuel og ærlig med en lille, melankolsk antydning nedenunder.

Henttonens arbejde behandler forholdet mellem mennesker og deres hverdagsmiljø. Han er interesseret i de steder og situationer, som måske fremstår hverdagslige ved første øjekast, men som i virkeligheden langt fra er det. Hans fotografier af anonyme steder og hverdagsbegivenheder overdækkes ofte af en melankolsk atmosfære. Billeder i fotoserien Silent Night fra 2012-2014 er eksempler på dette. Her har Henttonen fotograferet huse, indkørsler og forhaver, der er dekoreret med eventyrlige lys og renset for al menneskelig aktivitet. Badet i det overfladiske lys tilegner billederne sig et næsten hyperreelt udtryk, der får husene til at fremstå mere som skaleringsmodeller end egentlige steder.

Biografi:
Efter sin dimission fra Turku Arts Academy i Finland i 2002 flyttede Markus Henttonen til Barcelona, hvor han kreerede sit første personlige kunstprojekt Paral-lel City, som blev udgivet som bog og lavet til en udstilling i 2004. Siden da har han fordelt sin tid mellem kunst og kommerciel fotografering, hvor han har arbejdet med talrige redaktionelle og kommercielle klienter og har fået sine værker vist i over 100 solo- og gruppeudstillinger i hele Europa. Henttonen har udgivet tre monografier, nyligst Twisted Tales – Road to Hope via Hatje Cantz. På det seneste har hans værker været udstiller i store, internationale udstillinger ved siden af anerkendte kunstnere såsom David LaChapelle, Pierre&Gilles, Martin Schöller, Mitch Epstein og Robert Polidori. Hans værker findes både i offentlige og private samlinger i Finland, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig, Belgien, Spanien og Holland.
Markus Henttonen bor og arbejder i øjeblikket både i Berlin, Barcelona og hans hjemland Finland.

Hjemmeside: www.markushenttonen.com

MAJA INGERSLEV

Danske Maja Ingerslevs bidrag til FRESH EYES repræsenterer en insiders synsvinkel, idet Ingerslev er den eneste visuelle kunstner i projektet, som både bor og arbejder i Aarhus. Ingerslevs arbejde med FRESH EYES varede et helt år, hvor hun visuelt manipulerede den sæsonbestemte transformation af naturlandskaberne i og omkring Aarhus med subtilt stemningsfulde interventioner.

Hendes arbejde er stedsspecifikt, placeret i naturen og nærmer sig landskabskunstgenren. Delikate papirformationer af løbende åer, snedriver, blomster, rødder og fjer indsættes i landskaber, der med sine rå overflader og ujævne omgivelser står i skarp kontrast til papirets glatte hvidhed og skrøbelige materialitet. Ved at placere de karakteristiske tredimensionelle papirklip i landskaberne giver Ingerslev beskueren et nyt perspektiv på naturen som en poetisk opfordring til refleksion og fordybelse.

Biografi
Maja Ingerslev er født i 1972 og bor og arbejder i Aarhus. Hun dimitterede fra Det Jyske Kunstakademi i 2002 med supplerende studier på Fotografis skole i Aarhus i 2001. Ingerslevs kunstneriske praksis er karakteriseret ved en varieret brug af materialer og medier. Ingerslev arbejder med fotografi, video, animation, installation, skulpturer, tegning, kunstnerbøger og papirklip. Samtidig arbejder hun også med kombinationer af disse forskellige medier.

Hendes arbejde har været udstillet og udgivet både i Danmark og internationalt, og Galleri Image kunne med stolthed fremvise hendes soloudstilling i 2012. Hendes værker har også været vist i gruppeudstillinger i Rusland, Findland, Tyskland, Litauen, Norge og Sverige. Hendes arbejde kan findes i offentlige samlinger på Brandts i Danmark, Rikhardinkatu Bibliotek, RikArt i Finland og er også en del af Galleri Images ”The Image Collection”.

Hjemmeside: www.majaingerslev.com

THOMAS KELLNER

Den tyske fotograf, Thomas Kellner, var den fjerde kunstner, der besøgte Aarhus i forbindelse med FRESH EYES. Under hans besøg arbejdede han med at transformere sin forestilling af Danmark som et nordisk land ved havet til et visuelt udtryk. Han planlægger at opnå dette ved visuelt at konvertere en af de ikoniske bygninger i Aarhus Havn – Isbjerget – om til en bølge. Thomas Kellner er kendt for hans fotografier af tilsyneladende dansende, arkitektonisk eksteriør og interiør på turistattraktioner over hele verden.

Selvom hans fotografier viser populære, masseproducerede motiver, er hans arbejde unikt på grund af hans nye kunstneriske metode, visuel analytisk syntese, som består i, at han ikke blot tager ét, men adskillige, nøje udtænkte billeder for derefter at kreere et billede ud af kontaktaftryk. Hans kunstneriske praksis beskrives ofte som inspireret af kubismen da, at hans kreative proces inkluderer en konstruktion, mens resultaterne ligner en dekonstruktion. Thomas Kellners værker imiterer øjets vandrende blik og viser os segmenter af helheden, som tilsammen bliver ét billede. Derfor dekonstruerer hans fotografier ikke arkitektur, men rekonstruerer vores syn på det. På samme tid reflekterer hans arbejde den flod af billeder, vi lever i nu om stunder, og indeholder ydermere spørgsmålet om forfaldet af kulturelle værdier.

I 2009 vandt han Award of Excellence ved Pingyao International Photography Festival, Kina. Hans værker er publiceret bl.a. i monografierne Tango Metropolis ( Siegen: ASK, 2016, Black & White (m. tekst af H. Fogel). Lüdenscheid/Berlin, seltmann+söhne, 2016, Contacts (m. tekst af Arrouye) 1997-2013. Lyon: Galerie Vrais Reves, 2014 og Genius Loci (m. takst af Irina Chmyreva, Andreas Bingener, Artjem Berkovitch), Lüdenscheid /Berlin: seltmann + söhne, 2013.

Udvalgte soloudstillinger:
2016 in focus Galerie, Cologne, Germany
Artgalerie, Siegen, Germany
2015 Ballarat International Photobiennale, Ballarat, Australia
2014 photovisa, Krasnodar, Russian Federation
Pingyao International Photography Festival, Pingyao, Peoples Republic of China
Galerie Vrais Reves, Lyon, France
Galeria Sztuki, Zakopane, Poland
2013 Kunstverein kunstvoll, Bad Nauheim, Germany
Kunsthaus Rhenania, Cologne, Germany
Metenkow House Museum of Photography, Yekaterinburg, Russian Federation
2012 Lishui Museum of Photography, Lishui, Peoples Republic of China
2010 Deutsches Glasmalereimuseum, Linnich, Germany
ECCO,  Brasilia, Brazil

Hjemmeside: www.thomaskellner.com/

MIRIAM O’CONNOR

I irske Miriam O’Connors værker bliver hverdagsindtryk transformeret til kunstneriske udtryk gennem hendes ekstraordinære talent for at observere og fornemme skønheden i det tilfældige.

I sit arbejde for FRESH EYES reflekterer O’Connor over, hvad det betyder at se en by, som er blevet fotograferet utallige gange af turister og beboere, med nye, friske øjne. Hun er nysgerrig på, om noget nyt vil komme frem, hvis man ændrer blikkets retning og dermed skifter fokus.

Under sit besøg i Aarhus påtog O’Connor sig rollen som den typiske turist og besøgte byens hot spots på jagt efter noget nyt i det allerede velkendte. Hendes ’turistrute’, hvor hun lod sig føre væk fra sit oprindelige spor, greb tilfældige møder og kiggede den anden vej, formede hendes unikke tilgang til en gentænkning af byen. I præsentationen af dette nye værk er O’Connor også interesseret i at inddrage de materialer og redskaber, som hjalp hende med at navigere rundt i byen, såsom turistkort, håndskrevne noter og brochurer eller mundtlige vejanvisninger fra folk, hun mødte på sin vej.

Biografi
Den irske fotograf, Miriam O’Connor, bor og arbejder i Cork, Irland. Hun har en bachelor i fotografi fra Dublin Institute of Technology og færdiggjorde i 2011 en Research Master på Institute of Art, Design & Technology, Dun Laoghaire.
Med inspiration i hverdagens sprog, syn og lyde beskæftiger O’Connors praksis sig ofte med indhold, der både reflekterer hendes hverdagsomgivelser og hendes daglige oplevelser som fotograf. Hendes projekter har udforsket temaer omhandlende det at observere og anskue; forholdet mellem kameraet og subjektet; cirkulationen og forbruget af billeder og kompleksiteten i fotografisk repræsentation. Hun anvender ofte intelligens og humor som redskaber til at kommunikere hendes fotografiske efterforskning.

Hendes arbejde har været udstillet og distribueret ekstensivt med features i tidsskrifter og andre publikationer, heriblandt Camera Austria, Source Photographic Review, The New York Times og The Guardian.

Nyere soloudstillinger inkluderer Sternview Gallery, Cork, Galleri Image, Danmark, The Third Space Gallery, Belfast og festivalen ’THERE THERE’ i Cork, kurateret af Stag & Deer. I 2012 modtog O’Connor The Alliance Française Award, som inkluderede et residency på The Centre Culturel Irlandais i Paris. I 2015 modtog hun The Emerging Irish Artist Residency Award [EIARA], som indeholdt én måneds residency på Burren College of Art, Co. Clare. Hun har produceret to fotobøger, Attention Seekers (2012, udgivet af Galleri Image og PogoBooks i Berlin) og The Legacy Project (2013), kommissioneret af The National Women’s Council of Ireland. Hun var en af de udvalgte kunstnere til Greetings from Ireland (2015) og New Irish Works I & II (2013, 2016). I samarbejde med Galleri Image producerer hun i øjeblikket nye værker til FRESH EYES, som vil blive udstillet under Aarhus Kulturhovedstad 2017.

Hjemmeside: www.miriamoconnor.com

INÊS D’OREY

Den portugisiske kunstner Inês d’Orey kombinerer i sine værker sin umiddelbare sans for arkitektoniske detaljer og strukturer med sin evne til teknisk at kunne genskabe rumlige indtryk og skabe poetiske og mystiske narrativer gennem fotografiets blik.

I forbindelse med FRESH EYES var Inês d’Oreys i residency i Aarhus i 2013 , hvilket resulterede i en serie stemningsfulde billeder, hvor nogle af byens mest genkendelige bygninger vises side om side med bygninger, der umiddelbart synes mere ordinære. Inês d’Oreys billeder er præget af manglen på menneskelig tilstedeværelse samtidig med, at hun altid vælger et motiv, der ikke virker oplagt. Disse kunstneriske interventioner resulterer i et originalt syn på den ellers så velkendte by.

Biografi
Inês d’Orey blev født i Porto i 1977. Hun har en universitetsgrad i fotografi fra London College of Printing, 2000, samt en grad i International Relations fra Minho Universitet, 1999. Hun modtog i perioden 1999-2002 et legat fra Centro Protuguês de Fotografia, og i 2007 vandt hun Fnac New Talent Prize for fotografi. Siden 1999 har hun jævnligt udgivet og udstillet sine værker i Portugal og i udlandet. I 2010 udgav hun sin første bog Mecanismo de troc og i 2011 udkom hendes anden bog porto interior.

Nye udstillinger inkluderer Power and Illusion (Mira Fórum, Porto, Portugal, 2015), Rota das Catedrais (Museu de Artes Decorativas, Viana do Castelo, Portugal, 2015), Sous le sable (Encontros da Imagem, Photography Festival, Braga, Portugal, 2014), Memory and Archive (MUMA, Curitiba and S. Paulo, Brazil, 2014), Caixa Negra (Galeria Presença, Porto, Portugal, 2014), Dear Stories (Plataforma Revólver, Lisbon, Portugal, 2013/2014), Territories of Portuguese Photography (Photoaumnales, Beauvais, France, 2013), Dear Stories (Museu da Imagem, Braga, Portugal, 2013) og Nomadic Settlers, Settled Nomads (Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, Germany, 2011)

TOM LOVELACE

I 2013 tilbragte kunstneren Tom Lovelace (UK) august måned i residency i Aarhus og var den første fotograf til at besøge byen i forbindelse med FRESH EYES. Gennem sin undersøgelse af byen fordybede Lovelace sig i Aarhus og opnåede en unik indsigt i byens karakter og dens indbyggere. Denne undersøgelse har givet ham et rigt katalog af oplevelser, observationer og visuelt materiale, som han i øjeblikket anvender i sit arbejde med en ny serie kunstværker for Fresh Eyes, der vil blive vist frem i 2017. Under sit besøg afholdt Lovelace også en offentlig fotografisk workshop og en artist talk i Galleri Image.

Tom Lovelace har udviklet en kunstpraksis, der har rødder i fotografering, men som også inkorporerer skulpturer, iscenesatte og performative begivenheder. Han er interesseret i både mulighederne og begrænsningerne mellem fotografiet og det skulpturelle objekt. Hans praksis er funderet på forstyrrelser og genopfindelse af hverdagsindhold, materialer og processer.

Biografi:
Tom Lovelace bor og arbejder i London. Han studerede fotografi på Arts University Bournemouth, hvor han modtog topkarakterer, hvorefter han studerede kunsthistorie på Goldsmiths College, University of London.

Nylige udstillinger og fremvisninger inkluderer Murmur (Flowers Gallery, London 2016), Tipping Point (Alma Zevi Gallery, Venedig 2016), Groundwork (New Art Centre, Salisbury 2015), Mirage Valley (Lendi Projects, Schweiz), To Camera (Golden Thread Gallery, Belfast 2015), This Way Up (Flowers Gallery, London 2015), Against Nature (London Art Fair, 2015), Project 05 (Contemporary Art Society, London 2014), Sweep (Victoria and Albert Museum, London 2014) og Ristruttura (Project B Gallery, Milano 2012). Lovelace har udstillet i Storbritannien, Europa og USA og har fremvist sine værker ved siden af kunstnere som Martha Rosler, Richard Wentworth, Eva Stenram og Ai Wei Wei.

I 2015-2016 var Lovelace nomineret til The Foam Paul Huf Award, Deutsche Börse Photography Foundation Prize, Prix Pictet Award og The Infinity Award (International Center of Photography, New York). Hans bøger Work Starts Here (2013) og This Way Up (2016) befinder sig i Tate Artists Book Collection. Lovelace er pt. gæsteunderviser ved The Royal College of Art, London og ved The Arts University, Bournemouth.

FORFATTERE

JACQUES JOUET

Jacques Jouet er fransk forfatter og har været medlem af det litterære projekt “Oulipo” siden 1983. Han er en digter, romanforfatter, novelleforfatter, dramatiker, essayist og plasticine-kunstner med speciale i collager. Jouet blev en hovedfigur af l’Oulipo i juni 2009, da han begyndte offentligt at skrive en serialiseret roman om fem dage. Han blev først involveret i Oulipo i 1978, på baggrund af et skrivekursus under ledelse af Paul Fournel, Georges Perec og Jacques Roubaud.
Hans serielle værk “La République de Mek Ouyes” blev udsendt samtidigt på radio og på nettet via webstedet for hans udgiver, P.O.L.
Jouet skrev Poèmes de Métro, mens han kørte med Paris Métro.

Udvalgt bibliografi
Le directeur du Musée des cadeaux des chefs d’État de l’étranger
Annette et l’Etna
Poèmes de Métro (Poems of the Paris Underground)
Mon bel autocar (My Beautiful Bus)
Actes de la machine ronde
L’amour comme on l’apprend à l’école hôtelière
Une mauvaise maire
MRM (Max Jacob Prize 2009)

Teater:
La République de Mek Ouyes, opført i 2006, Théâtre Nanterre-Amandiers

NIVIAQ KORNELIUSSEN

Niviaq Korneliussen udgav hendes første bog, HOMO Sapienne, i 2014 og har allerede etableret sig som en af de vigtigste stemmer i samtidslitteraturen i Grønland. Det nordiske land er et tilbagevendende tema i hendes tekster ligesom (homo)seksualitet og ungdom er. Dette er også synligt i hendes bidrag til FRESH EYES projektet.

Aarhus Litteraturcenter inviterede Korneliussen på residency i Aarhus i april 2015, hvor hun arbejdede på novellen Århus er ikke som jeg husker det, der handler om en ung, grønlandsk kvinde i den jyske by. I novellen har hovedpersonen hjertesorger efter et brud med sin partner i Grønland og historien foregår over en enkelt aften, hvor hun blandt andet møder nye mennesker, stjæler en hund og drikker øl med to hjemløse mænd. Det er en rørende historie om kærlighed og valget mellem at hænge ved eller komme videre.

BIO:
Korneliussen voksede op i Grønland med hendes familie, hun kom ud i sine teenageår, hvilket har haft en tydeligt effekt på hendes skrivestil. I interviews har hun forklaret, hvordan hun savner en mere åben debat i Grønland og håber, at hendes roman HOMO Sapienne vil kunne have en indflydelse på dette. Hun taler flydende dansk og grønlandsk og har selv oversat HOMO Sapienne til dansk – romanen var nomineret til det Nordisk Råds Litteraturpris i 2015.

ANDRI SNÆR MAGNASON

Den islandske forfatter, Andri Snær Magnason, udgav sin første bog i 1995 og har siden da skrevet op til flere romaner, digtsamlinger, noveller og skuespil. Miljøet og planetens fremtid er tilbagevendende tematikker i hans arbejde. I Magnasons seneste børnebog, Tidskisten, beskriver han hvordan en apokalyptisk verden er opstået på grund af menneskernes valg og kun børnene er tilbage til at stille det afgørende spørgsmål, “hvorfor?”. I 2016 stillede han op til præsidentvalget i Island. På grund af hans mange udgivelser har han været nomineret til og vundet adskillelige islandske litteratur priser.

Magnason kom til Aarhus tilbage i september 2015, som en del af FRESH EYES projektet. Under hans residency afholdte Aarhus Litteraturcenter en artist talk mellem ham og den danske forfatter Kasper Colling Nielsen om deres fælles interesse for at skrive om kontrafaktiske verdener samt naturen som en menneskelig konstruktion. Magnason arbejdede på nogle et-minutters digte for projektet, hvor han lejede en cykel og kørte rundt i Aarhus med en alarm sat på sin mobil. Når alarmen lød, stoppede han ligegodt, hvor han var henne, for at skrive et digt om lige præcis det sted. På den måde formåede han også at skrive om mange forskellige steder i Aarhus udover Regnbuen og tårnet på Rådhuset. I et-minuts digtene kom han vidt omkring Aarhus og undersøgte byens æstetiske potentiale mens han ledte efter dens underjordiske krokodiller.

Udvalgt bibliografi:
1995: Ljóðasmygl og Skáldarán
1996: Bónusljóð
1996: Engar smá sögur
2002: LoveStar
2006: Drømmeland
2013: Tidskisten

Hjemmeside: http://www.andrimagnason.com/

CARL JÓHAN JENSEN

Den færøske forfatter og digter Carl Jóhan Jensen besøgte Aarhus tilbage i oktober 2015, efter Aarhus Litteraturcenter havde inviteret ham på residency. Jensen er en af de mest prominente færøske forfattere og har været nomineret til Nordisk Råds litteraturpris fem gange, senest i 2016 for romanen Eg síggi teg betri i myrkri. Forfatteren har udviklet sit eget unikke sprog, der karakteriseres af gamle færøske udtryk og et ordforråd som enten er blevet glemt eller sjældent tages i brug. Jensen reintegrerer ikke kun dette sprog i hans arbejde, men gør også brug af det i nye sammensætninger, hvilket er en del af hvad der gør hans arbejde ekstraordinært.

Carl Jóhan Jensens bidrag til FRESH EYES projektet består af et langt digt, der udforsker Aarhus i en sammenligning mellem Aarhus anno 2015 og Aarhus anno 1975. Forfatteren besøgte byen for første gang i 1975, da han var en ung mand på 18 år. Digtet er derfor ikke kun en nostalgisk rejse i fortidens minder, men forbinder også Aarhus og Danmark med resten af Europa, europæisk historie, kristendom, Nordisk mytologi, verdenslitteratur og meget andet.

BIO
Carl Jóhan Jensen studerede Islandsk Sprog i Reykjavik (1981-1987) og fik sin kandidat i Færøsk i 1990. Udover normineringerne ved Nordisk Råds litteraturpris, har han modtaget den færøske kulturpris, Mentanarvirðisløn  M. A. Jacobsens pris i 1989 og 2006. Siden han udgav sin første bog i 1977, har han udgivet fem digtsamlinger og tre romaner, heriblandt Tímar og rek (1997), Ó – Søgur um djevulskap (2005), og September í bjørkum sum kanska eru bláar (2006).

ABDELLAH TAÏA

Abdellah Taïa kom til Aarhus i februar 2016 på residency ved Aarhus Litteraturcenter. Taïa er en marokkansk forfatter af prosa-fiktion, som er bosat i Frankrig og har udgivet adskillige romaner inspireret af hans eget liv. Under hans ophold blev to af hans romaner udgivet på dansk, nemlig Salvation Army og An Arab Melancholia. Begge bøger handler om unge, marokkanske drenge, der oplever deres homoseksualitet for første gang og eksperimenterer med dette, alt imens de holder det hemmeligt for deres familie og venner. I 2006 blev Taïa den første åbent homoseksuelle arabiske forfatter og med Salvation Army gav han eftersigende den arabiske verden sin første homoseksuelle hovedperson. Siden da er han blevet en ikonisk figur i Marokko, hvor homoseksualitet stadigvæk er ulovligt.

Under Taïas residency medvirkede han i to artist talks, hvor den ene blev holdt af de lokale bibliotekers internationale litteratur scene, Authors in Aarhus, hvor han talte med sin danske tolk, Simon Hartling, og den anden blev holdt af Aarhus Litteraturcenter, hvor han talte med en anden FRESH EYES forfatter, Niviaq Korneliussen.

Som et resultat af sit residency har Taïa skrevet en kærlighedshistorie, som foregår i Aarhus og er skrevet i brevform. Det er en rørende historie om et forhold mellem to mænd, hvad der fører dem sammen og adskiller dem igen.

BIO
Abdellah Taïa studerede Fransk Litteratur på universitetet mens han stadigvæk boede i Rabat, Marokko, men pga. legater havde han mulighed for at flytte først til Schweiz og senere Frankrig for at færdiggøre sit speciale. Taïa er nu bosat i Paris. Han udgav sin første bog, Mit Marokko, i 2000 og har siden da udgivet syv romaner, heriblandt Le Rouge du Tarbouche Séguier (2004), Le Jour du Roi (2010) og Un Pays pour Mourir (2015). Ved siden af sit forfatterskab har Taïa også instrueret og skrevet manuskrift til film, han har instrueret en udgave af hans egen roman Salvation Army, som blev vist for første gang ved Venedig og Toronto film festivalerne i 2013. 

Hjemmeside: http://abdellahtaia.free.fr/

TSITSI DANGAREMBGA

Tsitsi Dangarembga, Zimbabweansk forfatter og filmmager, startede sin karriere som dramatiker i 1980’erne og udgav sit første litterære værk i Sverige i 1985 i form af en kort historie kaldet “The Letter”. Tre år senere offentliggjorde hun sin første roman Nervous Conditions; En roman om race, kolonialisme og køn i det postkoloniale Zimbabwe. Nervous Conditions vandt den afrikanske del af Commonwealth Writer’s Prize. Dangarembga studerede senere film på Deutsche Film und Fernseh Akademie i Berlin; Her producerede hun også flere film, der gjorde hende til den første sorte zimbabwiske kvinde til at instruere en spillefilm. Se traileren til Everyone’s Child her.

Dangarembga blev inviteret til Aarhus i april 2016 af Aarhus Litteraturcenter i forbindelse med FRESH EYES-projektet som residency kunstner. Under sit ophold deltog hun i en kunstnersamtale med den danske digter Mette Moestrup om kvinder i litteratur og imperialisme. I løbet af hendes to ugers ophold arbejdede hun også på sit bidrag til FRESH EYES-projektet; Den korte historie “Jana Dives”, en moderne genoptagelse af et eventyr af HC Andersen.

Bibliografi
Nervous Conditions, roman, 1988
The Book of Not, roman, 2006

AMITABHA BAGCHI

Den indiske forfatter Amitabha Bagchi blev inviteret til at deltage i FRESH EYES af Aarhus Litteraturcenter og kom derfor til byen i sommeren 2016. I 2007 udgav Bagchi sin første roman Above Average, og har sidenhen skrevet endnu to bøger. Der er ikke et fælles tema, der karakteriserer hans skrivestil, men hver roman har sin egen beretning, der gør dem unikke på hver sin måde, om det så handler om nabolaget, magt relationer eller ungdom.

I løbet af to uger udforskede Bagchi Aarhus, hvilket indebar besøg til både hovedattraktionerne samt de mere ukendte dele af byen. Resultet blev novellen Danish Crowns, der referer både til de danske træer og den danske valuta. I novellen besøger hovedpersonen forskellige steder i Aarhus, der får ham til at reflektere over historien og kulturen i både byen og resten af Danmark, men også over Aarhus’ relation til resten af verdenen – Indien inkluderet – i forhold til filosofi, verdenshistorie, uddøde arter og meget andet.

Amitabha Bagchi’s første roman, Above Average, blev offentliggjort i 2007 af HarperCollins India og blev bestseller. Hans anden roman, The Householder, blev udgivet til kritisk anerkendelse i 2012 af Fourth Estate, et aftryk af HarperCollins India. This Place, hans seneste roman, blev udgivet i 2013, også af Fourth Estate. Det blev nomineret til Dublin IMPAC Literary Prize 2015 og shortlisted til Raymond Crossword Book Award 2014. Bagchi bor i New Delhi med sin kone og søn.

Bibliografi:
This Place, 2015
The Householder, 2013
Above Average, 2007

GITTE BROENG

Gitte Broeng er kurator af FRESH EYES udstillingen, som vil finde sted ved seks forskellige stationer både indenfor og udenfor i Galleri Image samt de omkringliggende arealer. Her vil litterære tekster og fotografiske værker af de 18 deltagere blive vist. Gitte arbejder både med litteratur og billedkunst ofte i relation til et specifikt sted, hvilket gør at hun passer perfekt til FRESH EYES. Udstillingen er opstillet på en måde der inviterer gæsterne til at udforske de udstillede værker på et mindre areal.

BIO
Gitte Broeng (1973) er en dansk forfatter, som har studeret Litteratur- og Kunsthistorie ved Aarhus Universitet. Gitte debuterede med bogen Interiør, en digtsamling fra 2006, og siden da har hun udgivet op til flere bøger. Derudover var hun med-redaktør af det litterære magasin Den Blå Port i årene 2008-2012. Gitte har samarbejdet med billedkunstnere ved samtlige lejligheder, heriblandt bogprojektet Skarpretteren af billedkunstner Ursula Reuter Christiansen, grafisk designer Louise Hold Sidenius og Gitte Broeng, som også modtog Schadeprisen i 2016. Gitte har tidligere kurateret gruppeudstillingen ‘Korrespondance’ for Galleri Image, her blev værker af kunstnere som var både forfattere og billedkunstnere vist, og hun redigerede også udstillingens medfølgende bog i 2015.

Udvalgte udgivelser:
Oliekrisen (radio stykke)
PUZZLE med Lasse Krog Møller (en-mands-stykke)
Frøken Klokken (roman)
Lima India Foxtrot Echo (kunstnerbog/digte)
Croquis (kort prosa)
Planetbyen (kort prosa)
Interiør (digte)

Udvalgte udstillinger:
Fuga, Udstillingsstedet Spanien 19C, Aarhus
Vizura Aperta 2017, Art Festival, Kroatien
PUZZLE med Lasse Krog Møller, ‘die raum’, Berlin

LASSE KROG MØLLER

Lasse Krog Møller var grafisk designer på bogen, som blev udgivet i forbindelse med FRESH EYES udstillingen – book launch er den 12. oktober. FRESH EYES var meget heldige at have fået adgang til Lasse Krogh Møllers hoved og øjne, eftersom han har arbejdet både som kunstner med fotografi og billedkunst, og som forfatter og forlægger. Med dette CV er han et perfekt match for FRESH EYES’ kombination af litteratur og fotografi. Udover bogen vil Lasse også designe den grafiske kommunikation omkring projektet – plakater, postkort og skiltning.

BIO
Lasse Krogh Møller (1972) er en dansk billedkunstner og forlægger. Han er uddannet ved Det Jyske Kunstakademi i årene 1996-2001. Lasse arbejder med installationer, objekter, fotos, tekst, tegning og bogudgivelser. Forlagsbranchen har spillet en større rolle, da Lasse også er medstifter og -redaktør af forlaget og tidsskriftet *[asterisk]. Derudover har han tilrettelagt flere kunstrelaterede bogudgivelser og har modtaget både Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2013 og Sven Dalsgaards mindelegat i 2016.

Udvalgte udstillinger:
Opslag nedslag -Danske kunstnerbøger, Det Kgl. Bibliotek, 2016.
Allerede lavet Vestjyllands Kunstpavillion, Videbæk, 2016.
Puzzle (m. Gitte Broeng) Die raum, Berlin, 2016.
Den Frie Forårsudstilling Den Frie Udstillingsbygning, 2016.
L’Hombre invisible Piscine, Årh. 2015.
Laminat -en bibliotekshistorie Åby Bibliotek, 2014.
Vedr. Ålborg -en ekskursion KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, 2014.
Sydhavnseffekter Udstillingsstedet Sydhavn Station, Kbh. 2014.
Orders of the Day (m. Jeuno JE Kim) OK Corral, København, 2014.

Udvalgte udgivelser:
Jorn in Lisboa *[asterisk], 2016.
Puzzle -ein einakter (m. Gitte Broeng) *asterisk, 2016.
Black Square *[asterisk], 2015.
Alle frisørsalonerne på Amagerbrogade *[asterisk], 2015.
Jordarbejder Antipyrine, 2015.
Banale intimiteter -Asger Jorns marginalia ARK, 2015.
Laminat -en bibliotekshistorie 2015.
Vedr. Ålborg Kunsten, 2014.
Vanløses Monumenter *[asterisk], 2013.
Ang.: Hellerup -En ekskursion *[asterisk], 2013.
100000000000000 stykker smørrebrød *[asterisk], 2013.
En samling in ”At samle / En samling / Inventarium”*[asterisk], 2012.

Udvalgte grafisk design af bøger:
Fetich – Begærets objekter Holstebro Kunstmuseums Forlag, 2016.
The Image Collection – Photographic Art Works Galleri Image, 2016.
Leonard Rickhard Mellem krig og fred Aros Aarhus Kunstmuseum, 2016.
Det stille liv -illusion & virkelighed Holstebro Kunstmuseums Forlag, 2015.
Maskine! Holstebro Kunstmuseums Forlag, 2014.
Emil Westmann Hertz De Smukke Drømmes Lagune Holstebro Kunstmuseums Forlag, 2013.
Peter Linde Busk The staging Area Holstebro Kunstmuseums Forlag, 2013.
The Piccadilly Line No. 4 forlaget *[asterisk], 2012.
Henning Christiansen Komponist, Fluxist og uden for kategori Sohns Forlag, 2011.
Søren Dahlgaard Hibalhidhoo Galleri Image, 2011.

Hjemmeside: http://arkivlkm.blogspot.dk/

Gennemse Fresh Eyes Arkiv →
Fresh EyesNyheder
10 november 2022

Fresh Eyes på Godsbanen

Godsbanen…
Photo: Miriam O'Connor, Lakeside Illusion, 2017Fresh EyesNyheder
10 november 2022

FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus

FRESH…
Foto: Mikkel KaldalFresh EyesNyheder
10 november 2022

Publikation: Fresh Eyes

Som…