• Fra August 19, 2022 16:00 til October 09, 2022 17:00
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Concurrent  Galleri Image præsenterer udstillingen Concurrent med de sydafrikanske kunstnerne Thembinkosi Hlatshwayo og Jansen van Staden, der kurateres af den anerkendte kurator John Fleetwood. Udstillingen vises d. 19. august – 9. oktober 2022. Fernise
    ringen finder sted d. 19. august kl. 16-18. Udstillingen bliver åbnet af forperson for kulturudvalget i Aarhus kommune, Mette Bjerre. Derudover vil en af kunstnerne, Jansen Van Staden, være til stede og kurator John Fleetwood sige et par ord. Concurrent er en udstilling med værker af de to sydafrikanske kunstfotografer Jansen van Staden og Thembinkosi Hlatshwayo. Deres værker forholder sig til de komplicerede forhold i familiedynamikker og steder, traumatiske voldshistorier og fotografiets muligheder for at skabe forandring. Udstillingen dykker ned i sammenfletningerne af Apartheidhistorier og kolonialismen som den eksisterer i dag, men også praksisser, der angår overgange og modarbejde.  Begge fotografer bruger dokumentarfotografiets komplekse ritualer i deres fortællinger, og vil på samme tid bearbejde disse begivenheder ved at gentænke og omrokere dem. Her forholder de sig til mediets mange facetter og ritualerne som det udfolder sig i – at fotografiet ikke bare eksisterer i det øjeblik det bliver skabt, men er en kompleks samling af forhold, der akkumulativt bliver til en form for betydningsdannelse. En flod af mange bække.I Microlight begynder Jansen van Staden sin opsporing med en afslutning: sin fars død. Med udgangspunkt i historiske artefakter på museer, i hjem og i fotoalbums og i forholdet mellem faren og familien søger van Jansen tilbage i tiden efter spor til oprindelsen af de apartheidideologier, der manifesteredes i den sydafrikanske grænsekrig med Namibia – en krig, der forstyrrede farens liv, da han som 17-årig aftjente sin værnepligt. Mange af hans værker undersøger de traumer, der nu har sat sig fast på tværs af generationer. Hans narrativer er sammenvævninger af anekdoter -- små elementer, der tilsammen skaber større billeder. Slaghuis II er Thembinkosi Hlatshwayos reaktion på en opvækst i et hjem, der også var et værtshus. Den vold han forbinder med sin opvækst tager han med sig, og transformerer oprindelsesstedet fra hjem og værtshus til et fotostudie, hvor volden bliver til et visuelt sprog. Hlatshwayos udforskning består i, at han bearbejder fotografier, som billeder, som objekter, som teksturer, iturevet og genfotograferet efter at de har været udsat for værtshusets leben. Denne performance bliver en rekonstruktion af hans minder, en genskabelse i privatsfæren udført gennem et kamera. Begge fotografer er opmærksomme på dokumentarfotografiet og dets praksisser, som eksperiment og position, der gør det muligt for fotografiet at slette historier, mens de skriver dem. John Fleetwood, udstillingskuratorKUNSTNERE Jansen van Staden  Jansen van Staden (f. 1986) er en sydafrikansk fotograf bosat i Cape Town. Van Staden gør brug af fotografi som et konceptuelt startpunkt for refleksioner om personlige forestillinger og sociale konstruktioner om tilhørsforhold og frakoblinger. Han gør brug af personlige anekdoter og billeder til at konstruere narrativer om nutidens Sydafrikas kompleksiteter. Han blev tildelt Charta Dummy Book award i 2021 (Rom) og hans værker var udstillet i “If a Tree falls in a Forest” ved Rencontres d’Arles i 2021. https://jansenvanstaden.com Thembinkosi Hlatshwayo  Thembinkosi Hlatshwayo (f. 1993) er en sydafrikansk fotograf baseret i Johannesburg. Hans værker forholder sig til temaer om førstehånds og nedarvede traumer, vold og minder. Han er interesseret i fotografiets materialitet både som et fysisk konkret objekt og et mere immaterielt billede. Han blev tildelt CAP Prize for Contemporary African Photography i 2019. Hans værker har været udstillet i “Before the night” på Fotomuseum Winterthur (2019). https://thembinkosihlatshwayo.onfotomat.com John Fleetwood  John Fleetwood (b. 1970, Johannesburg) er en Sydafrikansk kurator og underviser. Han er leder af Photo:, en platform baseret i Johannesburg, som udvikler og promoverer socialt relevante fotoprojekter, og er undervisningsleder af BA photography på the Royal College of Art (KABK), Haag, Holland. Fra 2002-2015 var Fleetwood leder af the Market Photo Workshop, Johannesburg. Han er grundlægger af Centres of Learning for Photography in Africa (CLPA). For nylig har han kurateret ‘Intimacy and Resistance: An intergenerational dialogue on South African photobooks’, for Photobook Week Aarhus (Danmark 2020), ‘Five Photographers: A tribute to David Goldblatt’ (inkl. Johannesburg, Bamako, Maputo, Durban, 2018-2019) og ‘Of traps and tropes’ som en del af Kerkennah International Photography Festival (Tunesien, 2018). I 2017 var han gæsteredaktør for Aperture’s Platform Africa edition. www.phototool.co.za SEMINARDen 29. september 2022 bliver der i anledning af udstillingen afholdt et seminar. Seminaret vil udforske et af hovedtemaerne i udstillingen nemlig det specielle forhold, der er mellem kunst, erindring og traumer. I seminaret vil udstillingens to kunstnere og kurator deltage sammen med lektor Jacob Lund fra Æstetik og Kultur, Aarhus Universitet, hvis forskning, over mange år, netop har beskæftiget sig med temaet i kunst og kultur. Seminaret kurateres af Judith Schwarzbart og finder sted på Det Jyske Kunstakademi, Mejlgade 32, 8000 Aarhus C fra kl. 13-16.Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond , Augustinusfonden, og Kulturudviklingspuljen (Aarhus Kommune).Foto: Jansen Van Staden "Pa, Lake Albert, Uganda, 2010",  fra serien Microlight.
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra October 21, 2022 16:00 til December 18, 2022 17:00
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Galleri Image præsenterer Towards Evenings: My Heart af den kinesiske kunstner Chen Zhe, som vises fra d. 21. oktober – 18. december 2022. Udstillingen kurateres af Yining He. Denne udstilling viser for første gang i Europa udvalgte værker fra Chen Zhes T
    owards Evenings, en igangværende søgen efter det udefinerbare rum mellem nat og dag, tusmørke og lys, det ukendte og det velbekendte, som kunstneren har udforsket gennem det sidste årti fra 2012 til i dag.Med et særligt fokus på spændingen mellem det at læse og det at beskue, drager værkserien inspiration fra litterære og visuelle materialer fra forskellige tider og kulturer. Mens kapitlerne opererer uafhængigt af hinanden, interegerer de også med hinaden og konstituerer et netværk af menneskelige oplevelser der centrerer det komplekse og flygtige tidsrum som tusmørket udgør. Tre af seriens seks kapitler er alredere påbegyndt: “The Uneven Time(非均质的时间)”, “Nightfall Disquiet(向晚意不适)”, og “The Red Cocoon(赤之茧)”. I disse kapitler, udforsker Chen Zhe tusmørkets visuelle og tekstuelle temporalitet, det foruroligende krop-og-sind oplevelse som tusmørket medfører, og den uforsonlige konflikt mellem frihed og tilhørsforhold i denne magiske time.  Det kinesiske udtyrk xiangwan 向晚 (“towards evening”) refererer til den time hvor solen er ved at gå ned. Her hentyders der ikke blot til usikkerhed og flygtighed men også til klassisk poesi som en metafor for en aftagelse og en måde at udtrykke melankoli. I dette nøjae udvalgte billedrum, inviteres beskueren til at deltage i en dialog mellem tekst og billede, tid og rum, og at træde ind i det synkroniske [1] univers som kunstneren har konstrueret, hvor en konstant dialog mellem krop-sind-ånd finder sted.     [1] Ordet kommer fra den kinesiske filosof Zhao Tingyang: “Time, although one-dimensional, is elastic, able to open up and 'synchronically' contain a multitude of objects, so that synchronicity can explain the inherent spatiality of the non-spatiality that time opens up. However, it is not an actual extension but a logical spatiality but is sufficient to explain how a world without extension can exist in consciousness.” EventsUdstillingen suppleres med en præsentation af kunstneren og kuratoren, samt en paneldiskussion og en række udstillingsfremvisninger. I forbindelse med udstillingen inviterer vi Chen Zhe til et artist residency med henblik på at realisere en offentlig skulptur i byrummet.    Om kunstneren og kuratorenChen Zhe (f. 1989) er uddannet i Fotografi og Billeddannelse ved Art Center College of Design, Los Angeles. Hendes værker har været vist på biennaler og museer verden over bl.a. i Kina, Japan, Tyskland og Australien. Hun har modtaget en række prestigefyldte priser heriblandt Foam Talent (2018), Xitek New Talent Award (2015) og Lianzhou Festival Photographer of the Year Award (2012). Chen Zhes kontroversielle udgivelse “Bees & the Bearable” blev desuden tildelt Best Photobook of the Year ved Kassel Photobook-festival i 2016. Læs mere om kunstneren på hendes hjemmeside: https://zheis.com/  Udstilling kurateres af Yining He (f. 1986), kinesisk kurator og forfatter med fokus på fotografisk samtidskunst, uddannet ved London College of Communication, University of the Arts London. Læs mere om kuratoren på hendes hjemmeside: http://www.heyining.com/  Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden og S. C. Van Fonden. Foto: Chen Zhe: The Only Question is How to Endure: Immersing(2017), fra serien Towards Evenings, siden 2012.
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra October 27, 2022 13:00 til October 30, 2022 17:00
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image, Arkitektskolen Aarhus Galleri Image, Vestergade 29
    Sæt kryds i kalenderen! Den niende udgave af vores festival Photobook Week Aarhus vil finde sted fra d. 27.–30. oktober 2022. Festivalen vil byde på et bredt program af spændende udstillinger, talks, bogmarked, og bogpræsentationer rund omkring i Aarhus.P
    hotobook Week Aarhus 2022: Off BalanceI slutningen af 2021 sendte Museum of Modern Art (MoMA), New York en kort men bestemt besked: “På MoMA, tror vi på fotobogens essentielle rolle” og fortsatte med at forklare museets intentioner om at spille en “afgørende rolle” i dens udvikling, eftersom “fotobogen aldrig før har været så essentiel som et element af fotografisk kreativitet”. Som en vigtig spiller i fotobogsverden, har Photobook Week Aarhus (PWA) altid været dedikeret til at blotlægge dette vigtige medie og af denne grund er vi glade for at kunne præsentere dette års tema for PWA: Off Balance, d. 27.–30. oktober 2022. Off Balance er et forsøg på at håndtere ubalancen i vores samtidsforhold. De presserende klimaforandringer som præsenterer menneskeheden med en potential katastrofe, du uholdbare uligheder mellem rige og fattige, plastikforurening og det drastiske tab af biodiversitet, og den første pandemi i over hundrede år. Disse er eksempler på en  verden med komplekser problemer som der er et behov for at adressere men som konstant kommer i kambulage med politiske uenigheder og økonomisk interesse.Med temaet Off Balance, bringer fotobogsmediets vigtige rolle direkte ind i samtale med samfundets nye forskruede virkeligheder.  Foruden festivalens hovedtema, vil vi også fremvise vores andre temaer, herunder Books on Books, med fokus på grundlaget for en ofte kritiseret publikationskanon, og en udstilling med titlen Zines That are Nearly Books, der forsøger at definere mediets grænser.Der er, traditionen tro, hvert år en række regionale undertemaer, som i år vil omhandle Canada, Polynesien og Ukraine. Med den nuværende situation i Ukraine ønsker PWA at give ukrainsk kunst og kultur et talerør og at give et større indblik i et land, der nu spiller en central rolle i verdens­politikken, men som hidtil ofte er blevet overset især i Skandinavien.Vi ser Photobook Week Aarhus 2022 som et åbent og inklusivt intiativ, der understreger behovet for handling, og den rolle kunst kan spille i processer der omhandler accept, sorg og samarbejde, som de omhandler nogle af de vigtigste problematikker i dag.Photobook Week Aarhus er et samarbejde mellem Galleri Image og Arkitektskolen Aarhus. Læs mere på photobookweek.orgPWA 2022: Off BalanceDatoer: d. 27.-30. oktober 2022Placeringer: Kunsthal Galleri Image, Vestergade 29 8000 Aarhus C, Arkitektskolen Aarhus, Exners Plads 7, 8000 Aarhus, m.m.Om Photobook Week Aarhus PWAI løbet af de sidste otte år er Kunsthal Galleri Images festival Photobook Week Aarhus blevet en af de vigtigste årlige begivenheder omhandlende fotobogen, med udgivelsesprojekter, konferencedeltagelse, internationale samarbejder og at intitativer der styrker globale netværker. Vi har udstillet publikation fra hele verden og samlet eksperter til talks og paneldiskussioner, inklusiv online events. Vi har produceret kunstnerbøger, akademiske publikationer, performances, workshops og konferencer. Desuden har vi tilrettelagt et årligt bogmarked hvor kunstnere og forlag kan udveksle deres værker og erfaringer i et inkluderende og upræsentiøst rum.Ifølge vores deltagere og samarbejdspartnere er PWA et særligt mødepunkt, som er anerkendt for dets atmosfære og ånd, og er blevet kaldt ”fotobogens tænketank”. Vi ønsker ikke blot at være en platform hvor kunstnere og forlæggere kan vise og sælge deres bøger, men også et rum hvor samlere, researchere, kritikere og bogmagere kan dele deres holdninger med vores gæster. Kuratorer fra hele verden har været inviteret til at udvælge gamle såvel som nyre bøger, kunstnerbøger og fotobøger, blade og zines, kommercielle udgivelser og selvudgivelser, for at præsentere dem på udstillinger der fremhæver deres regionale, tematiske og historiske kontekst.De tre sidste udgaver af festivalen har forsøgt at forbinde bogmediet med tværdisciplinære research spørgsmål lånt fra arkitektur, visuel kultur, historie, filosofi og samfundsvidenskab. Efter en bearbejdning af temaerne Fladhed (2019), og Serialitet (2020), fokuserede sidste års udgave af PWA på Bevægelse og Overgange, hvor aktuelle temaer som migration, globalisering og postkolonialisme var i spil såvel som udstillinger om Fluxusbevægelsen, virksomhedsbøger og et regionalt fokus på Central- og Østeuropa samt Caribien og Grønland, hvor aktuelle temaer som migration, globalisering og postkolonialisme var i spil såvel som udstillinger om Fluxusbevægelsen, virksomhedsbøger og et regionalt fokus på Central- og Østeuropa samt Caribien og Grønland.Photobook Week Aarhus 2022 er støttet af Aarhus Kommune (Kulturudviklingspuljen), Nordea Fonden, Canada Council for the Arts og Dreyers Fond.
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
3 294 dk eventsf69a326d0f180b414743caba3900388b