Towards Evenings, My Heart af Chen Zhe
Galleri Image præsenterede Towards Evenings, My Heart af den kinesiske kunstner Chen Zhe, som blev vist fra d. 21. oktober – 18. december 2022. Udstillingen var kurateret af Yining He.
Udstillingsperiode:
21-10-2022 -
18-12-2022
Medie:
Titel:
Towards Evenings, My Heart af Chen Zhe
Kunstner:
Chen Zhe
Galleri Image præsenterede Towards Evenings, My Heart af den kinesiske kunstner Chen Zhe, som blev vist fra d. 21. oktober – 18. december 2022. Udstillingen kurateredes af Yining He.
Denne udstilling blev for første gang vist i Europa med udvalgte værker fra Chen Zhes Towards Evenings: Six Chapters, en igangværende søgen efter det udefinerbare rum mellem nat og dag, tusmørke og lys, det ukendte og det velkendte, som kunstneren på udstillingstidspunktet havde udforsket gennem det sidste årti fra 2012 til 2022.
Med et særligt fokus på spændingen mellem det at læse og det at beskue, drog værkserien inspiration fra litterært og visuelt materiale på tværs af tider og kulturer. Mens kapitlerne opererede uafhængigt af hinanden, interagerede de også med hinanden og konstituerede et netværk af menneskelige oplevelser, der centrerede sig om det komplekse og flygtige tidsrum som tusmørket udgør. Tre af seriens seks kapitler var på udstillingstidspunktet allerede påbegyndt: “The Uneven Time(非均质的时间)”, “Nightfall Disquiet(向晚意不适)”, og “The Red Cocoon(赤之茧)”. I disse kapitler udforskede Chen Zhe de visuelle og sproglige tekstualiteter i tusmørkets temporalitet, den foruroligende krop-og-sind oplevelse som tusmørket medfører, og den uforsonlige konflikt mellem frihed og tilhørsforhold i denne magiske time.
Det kinesiske udtryk xiangwan 向晚 (“towards evening”) refererer til den time hvori solen er ved at gå ned. Udtrykket henviser ikke blot til usikkerhed og flygtighed, men optræder også i klassisk poesi som en metafor for forfald og som en måde at udtrykke melankoli. I dette nøje udvalgte billedrum inviteredes beskueren til at deltage i en dialog mellem tekst og billede, tid og rum, og til at træde ind i det ”synkroniske” [1] univers, som kunstneren havde konstrueret, hvor en konstant dialog mellem krop-sind-ånd fandt sted.
[1] Ordet kommer fra den kinesiske filosof Zhao Tingyang: “Time, although one-dimensional, is elastic, able to open up and 'synchronically' contain a multitude of objects, so that synchronicity can explain the inherent spatiality of the non-spatiality that time opens up. However, it is not an actual extension but a logical spatiality but is sufficient to explain how a world without extension can exist in consciousness.”
Events
I forbindelse med udstillingen afholdte kurator Yining He et foredrag om forholdet mellem ord og billeder i kinesisk samtidskunst d. 10. december kl. 14.00.
Læs mere om eventet her: https://galleriimage.dk/index.php/dk/68/1440-foredrag-extension-of-meanings-med-kurator-yining-he
Derudover inviterer vi Chen Zhe til et artist residency med henblik på at realisere en offentlig skulptur i byrummet.
Om kunstneren og kuratoren
Chen Zhe (f. 1989) bor og arbejder i Beijing, Kina, og er uddannet i Fotografi og Billeddannelse ved Art Center College of Design, Los Angeles. Hendes værker har været vist på biennaler og museer verden over bl.a. i Kina, Japan, Tyskland, Norge og Australien. Hun har modtaget en række prestigefyldte priser heriblandt Foam Talent (2018), Xitek New Talent Award (2015) og Lianzhou Festival Photographer of the Year Award (2012). Chen Zhes kontroversielle udgivelse “Bees & the Bearable” blev desuden tildelt Best Photobook of the Year ved Kassel Photobook-festival i 2016. Læs mere om kunstneren på hendes hjemmeside: https://zheis.com/
Udstilling blev kurateret af Yining He (f. 1986), kinesisk kurator og forfatter med fokus på fotografisk samtidskunst, uddannet ved London College of Communication, University of the Arts London. Læs mere om kuratoren på hendes hjemmeside: http://www.heyining.com/
Udstillingen blev støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden og S. C. Van Fonden.
Foto: Chen Zhe: The Only Question is How to Endure: Immersing(2017), fra serien Towards Evenings, siden 2012.
Denne udstilling blev for første gang vist i Europa med udvalgte værker fra Chen Zhes Towards Evenings: Six Chapters, en igangværende søgen efter det udefinerbare rum mellem nat og dag, tusmørke og lys, det ukendte og det velkendte, som kunstneren på udstillingstidspunktet havde udforsket gennem det sidste årti fra 2012 til 2022.
Med et særligt fokus på spændingen mellem det at læse og det at beskue, drog værkserien inspiration fra litterært og visuelt materiale på tværs af tider og kulturer. Mens kapitlerne opererede uafhængigt af hinanden, interagerede de også med hinanden og konstituerede et netværk af menneskelige oplevelser, der centrerede sig om det komplekse og flygtige tidsrum som tusmørket udgør. Tre af seriens seks kapitler var på udstillingstidspunktet allerede påbegyndt: “The Uneven Time(非均质的时间)”, “Nightfall Disquiet(向晚意不适)”, og “The Red Cocoon(赤之茧)”. I disse kapitler udforskede Chen Zhe de visuelle og sproglige tekstualiteter i tusmørkets temporalitet, den foruroligende krop-og-sind oplevelse som tusmørket medfører, og den uforsonlige konflikt mellem frihed og tilhørsforhold i denne magiske time.
Det kinesiske udtryk xiangwan 向晚 (“towards evening”) refererer til den time hvori solen er ved at gå ned. Udtrykket henviser ikke blot til usikkerhed og flygtighed, men optræder også i klassisk poesi som en metafor for forfald og som en måde at udtrykke melankoli. I dette nøje udvalgte billedrum inviteredes beskueren til at deltage i en dialog mellem tekst og billede, tid og rum, og til at træde ind i det ”synkroniske” [1] univers, som kunstneren havde konstrueret, hvor en konstant dialog mellem krop-sind-ånd fandt sted.
[1] Ordet kommer fra den kinesiske filosof Zhao Tingyang: “Time, although one-dimensional, is elastic, able to open up and 'synchronically' contain a multitude of objects, so that synchronicity can explain the inherent spatiality of the non-spatiality that time opens up. However, it is not an actual extension but a logical spatiality but is sufficient to explain how a world without extension can exist in consciousness.”
Events
I forbindelse med udstillingen afholdte kurator Yining He et foredrag om forholdet mellem ord og billeder i kinesisk samtidskunst d. 10. december kl. 14.00.
Læs mere om eventet her: https://galleriimage.dk/index.php/dk/68/1440-foredrag-extension-of-meanings-med-kurator-yining-he
Derudover inviterer vi Chen Zhe til et artist residency med henblik på at realisere en offentlig skulptur i byrummet.
Om kunstneren og kuratoren
Chen Zhe (f. 1989) bor og arbejder i Beijing, Kina, og er uddannet i Fotografi og Billeddannelse ved Art Center College of Design, Los Angeles. Hendes værker har været vist på biennaler og museer verden over bl.a. i Kina, Japan, Tyskland, Norge og Australien. Hun har modtaget en række prestigefyldte priser heriblandt Foam Talent (2018), Xitek New Talent Award (2015) og Lianzhou Festival Photographer of the Year Award (2012). Chen Zhes kontroversielle udgivelse “Bees & the Bearable” blev desuden tildelt Best Photobook of the Year ved Kassel Photobook-festival i 2016. Læs mere om kunstneren på hendes hjemmeside: https://zheis.com/
Udstilling blev kurateret af Yining He (f. 1986), kinesisk kurator og forfatter med fokus på fotografisk samtidskunst, uddannet ved London College of Communication, University of the Arts London. Læs mere om kuratoren på hendes hjemmeside: http://www.heyining.com/
Udstillingen blev støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden og S. C. Van Fonden.
Foto: Chen Zhe: The Only Question is How to Endure: Immersing(2017), fra serien Towards Evenings, siden 2012.

