Intimacy and Resistance
I forbindelse med Photobook Week Aarhus 2020 var Galleri Image vært for fotobogsudstillingen Intimacy and Resistance: An intergenerational dialogue on photobooks from South Africa with additions from Sub-Saharan Africa. Udstillingen blev kurateret af John Fleetwood, og inkluderede bøger af Ernest Cole, David Goldblatt, Drum
Udstillingsperiode:
02-10-2020 -
04-10-2020
Medie:
Fotobøger
Titel:
Intimacy and Resistance
Kunstner:
Photobook Week Aarhus
I forbindelse med Photobook Week Aarhus 2020 var Galleri Image vært for fotobogsudstillingen Intimacy and Resistance: An intergenerational dialogue on photobooks from South Africa with additions from Sub-Saharan Africa. Udstillingen blev kurateret af John Fleetwood, og inkluderede bøger af Ernest Cole, David Goldblatt, Drum, Lebohang Kganye, Zanele Muholi og Jansen van Staden.
Fotobøger, ligesom fotografier, er beskeder til fremtiden. Og til fortiden. Hver generations fotografer tager på stille og intim vis del i en samtale med tidligere og fremtidige generationer. Sydafrikansk fotografi er dybt påvirket af disse intime udvekslinger mellem fortiden og fremtiden.
Fotobogen lader os dele og drømme. Dens skala medfører ægte intimitet; dens håndgribelighed forstærker vores forståelse af en fysisk fortid, og dens materialitet lader os holde (fast på) den. Som med fotoalbummet, leder vi efter os selv i dens historier.
Fortidens fortællinger om modstanden mod apartheidens brutalitet og kolonitidens strukturer har flyttet sig ind i vores nutid. Der er stor intensitet i disse fortællinger. Repræsentative tilstande og politik skifter kontinuerligt, og yngre generationer bliver nødt til gentænke, modstå og afslå for at skabe mening i nutiden.
Fotografer som Muholi, Lebohang Kganye og Jansen van Staden bearbejder deres personlige historier og bruger deres egne intime oplevelser som en måde hvorpå de forstår deres verdner. Eric Gyamfi's dummy er en repræsentation af den færdige fotobog. Intimiteten i mundtlige overleveringer, overført fra en generation til den næste, tillader fortælling frem for fakta, foreløbige positioner, en midlertidighed der tillader forandring.
Kan vi gentænke fotobogen i Sydafrika og Afrika som et led i en dekoloniserende process? Kan fotobogen som koncept udformes anderledes og have et andet formål? Hvordan kan fotobøger hjælpe os med at forstå vores verden i en tid, hvor vores begreb om intimitet reguleres og omstruktureres på grund af COVID-19 pandemien, og hvor sociale forhold fremhæves af den efterfølgende økonomiske og sociale krise?
Fredag d. 2. oktober afholdte Galleri Image et videoforedrag med John Fleetwood.
Fotobøger, ligesom fotografier, er beskeder til fremtiden. Og til fortiden. Hver generations fotografer tager på stille og intim vis del i en samtale med tidligere og fremtidige generationer. Sydafrikansk fotografi er dybt påvirket af disse intime udvekslinger mellem fortiden og fremtiden.
Fotobogen lader os dele og drømme. Dens skala medfører ægte intimitet; dens håndgribelighed forstærker vores forståelse af en fysisk fortid, og dens materialitet lader os holde (fast på) den. Som med fotoalbummet, leder vi efter os selv i dens historier.
Fortidens fortællinger om modstanden mod apartheidens brutalitet og kolonitidens strukturer har flyttet sig ind i vores nutid. Der er stor intensitet i disse fortællinger. Repræsentative tilstande og politik skifter kontinuerligt, og yngre generationer bliver nødt til gentænke, modstå og afslå for at skabe mening i nutiden.
Fotografer som Muholi, Lebohang Kganye og Jansen van Staden bearbejder deres personlige historier og bruger deres egne intime oplevelser som en måde hvorpå de forstår deres verdner. Eric Gyamfi's dummy er en repræsentation af den færdige fotobog. Intimiteten i mundtlige overleveringer, overført fra en generation til den næste, tillader fortælling frem for fakta, foreløbige positioner, en midlertidighed der tillader forandring.
Kan vi gentænke fotobogen i Sydafrika og Afrika som et led i en dekoloniserende process? Kan fotobogen som koncept udformes anderledes og have et andet formål? Hvordan kan fotobøger hjælpe os med at forstå vores verden i en tid, hvor vores begreb om intimitet reguleres og omstruktureres på grund af COVID-19 pandemien, og hvor sociale forhold fremhæves af den efterfølgende økonomiske og sociale krise?
Fredag d. 2. oktober afholdte Galleri Image et videoforedrag med John Fleetwood.

