Dendrochronodrawing - Seeing Time
Til udstillingen Dendrochronodrawing - Seeing Time havde kunstner Stefan Bakmand (DK) tegnet mønstre inspireret af årringe på overfladen af galleriets vindue.
Udstillingsperiode:
25-09-2020 -
15-11-2020
Medie:
Installation
Titel:
Dendrochronodrawing - Seeing Time
Kunstner:
Stefan Bakmand
Udstillingen Dendrochronodrawing - Seeing Time af Stefan Bakmand (DK) åbnede fredag d. 25. september. Udstillingen lukkede d. 18. november 2020.
Når et træ fældes er det muligt at se dets alder ved at tælle antallet af ringe i tværsnittet. Hver ring repræsenterer et år. Dette er betydningen af “dendrokronologi” – videnskaben om at datere årringe.
Til Demorummet har Stefan Bakmand (DK) tegnet mønstre inspireret af årringe på overfladen af galleriets vindue. Et spejl på bagvæggen reflekterede disse mønstre. Mellem de to overflader stod en indrammet tegning lavet direkte på et spejl, som Bakmand har dækket med neongule cirkler, bølger og loops. Belyst af et rødt spotlys, blev vinduet tranformeret til et virvar af linjer og farve.
Bakmand har interesse i hvordan disse tegninger og de årringe der har inspireret dem, konkret viser tidens gang. Han beskrev selve tegneprocessen som at være cirkulær: en vedvarende aktivitet som vender tilbage til sig selv, som prikkerne og linjerne bliver tættere og tættere. Men disse værker viste også Bakmands interesse i psykologiske fænomener, så som ædru hallucinationer og apofeni hvor det der perciperes visuelt, bliver kapret og pålagt mønstre.
Om kunstneren
Stefan Bakmands (DK) researchorienterede kunstneriske praksis udforsker ideer om kollektiv bevidsthed og virkelighed som et mytisk og magisk tankerum. Han er for tiden i gang med at undersøge hvordan brugen af bevidsthedsændrende psykoaktive stoffer historisk er blevet præsenteret i popkultur, memes, litteratur og antropologi. Mere bredt set, er han fascineret af bevidsthedens udvikling og hvordan denne hænger sammen med spiritualitet, mystik og okkultisme. Bakmand blev uddannet ved det Det Jyske Kunstakademi i 2015. Efter en række internationale residencies og researchophold, vendte han tilbage til Aarhus i 2020 og har nu base ved Corporum, en kunstnerdrevet produktionsforening for nyuddannede kunstnere på Godsbanen.
Call & Response
Denne udstilling blev præsenteret som en del af Call & Response, et eksperimentelt projekt, der aktiverer to vinduesudstillingspladser (Demorummet i Aarhus, Danmark og AirSpace Gallery i Stoke-on-Trent, UK) som placeringer for en samarbejdende fremstilling af udstillinger. Med inspiration fra opkalds- og svarmønstre i musik og politisk protest er projektet en frem-og-tilbage udstillingsserie, hvor en udstilling laves i direkte svar til en anden. Call & Response inviterer fire danske og britiske kunstnere til at skabe udstillinger med forskellige grader af improvisering og reciprocitet.
Dendrochronodrawing – Seeing Time var sammensat som en respons til den tidligere udstilling i Demorummet Exposing Time af Beatrice Bromley (UK), som også visualiserede tidens gang. Bakmand og Bromley vil fortsætte deres visuelle dialog i 2021 med en duo-udstilling i udstillingsvinduet ved AirSpace Gallery.
Call & Response er kurateret af Pamela Grombacher i samarbejde med AirSpace Gallery og Galleri Image. Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune (Kulturudviklingspuljen), Arts Council England, og Stoke-on-Trent City Council.
Læs mere om denne og tidligere udstillinger i Demorummet på demorummet.dk
Når et træ fældes er det muligt at se dets alder ved at tælle antallet af ringe i tværsnittet. Hver ring repræsenterer et år. Dette er betydningen af “dendrokronologi” – videnskaben om at datere årringe.
Til Demorummet har Stefan Bakmand (DK) tegnet mønstre inspireret af årringe på overfladen af galleriets vindue. Et spejl på bagvæggen reflekterede disse mønstre. Mellem de to overflader stod en indrammet tegning lavet direkte på et spejl, som Bakmand har dækket med neongule cirkler, bølger og loops. Belyst af et rødt spotlys, blev vinduet tranformeret til et virvar af linjer og farve.
Bakmand har interesse i hvordan disse tegninger og de årringe der har inspireret dem, konkret viser tidens gang. Han beskrev selve tegneprocessen som at være cirkulær: en vedvarende aktivitet som vender tilbage til sig selv, som prikkerne og linjerne bliver tættere og tættere. Men disse værker viste også Bakmands interesse i psykologiske fænomener, så som ædru hallucinationer og apofeni hvor det der perciperes visuelt, bliver kapret og pålagt mønstre.
Om kunstneren
Stefan Bakmands (DK) researchorienterede kunstneriske praksis udforsker ideer om kollektiv bevidsthed og virkelighed som et mytisk og magisk tankerum. Han er for tiden i gang med at undersøge hvordan brugen af bevidsthedsændrende psykoaktive stoffer historisk er blevet præsenteret i popkultur, memes, litteratur og antropologi. Mere bredt set, er han fascineret af bevidsthedens udvikling og hvordan denne hænger sammen med spiritualitet, mystik og okkultisme. Bakmand blev uddannet ved det Det Jyske Kunstakademi i 2015. Efter en række internationale residencies og researchophold, vendte han tilbage til Aarhus i 2020 og har nu base ved Corporum, en kunstnerdrevet produktionsforening for nyuddannede kunstnere på Godsbanen.
Call & Response
Denne udstilling blev præsenteret som en del af Call & Response, et eksperimentelt projekt, der aktiverer to vinduesudstillingspladser (Demorummet i Aarhus, Danmark og AirSpace Gallery i Stoke-on-Trent, UK) som placeringer for en samarbejdende fremstilling af udstillinger. Med inspiration fra opkalds- og svarmønstre i musik og politisk protest er projektet en frem-og-tilbage udstillingsserie, hvor en udstilling laves i direkte svar til en anden. Call & Response inviterer fire danske og britiske kunstnere til at skabe udstillinger med forskellige grader af improvisering og reciprocitet.
Dendrochronodrawing – Seeing Time var sammensat som en respons til den tidligere udstilling i Demorummet Exposing Time af Beatrice Bromley (UK), som også visualiserede tidens gang. Bakmand og Bromley vil fortsætte deres visuelle dialog i 2021 med en duo-udstilling i udstillingsvinduet ved AirSpace Gallery.
Call & Response er kurateret af Pamela Grombacher i samarbejde med AirSpace Gallery og Galleri Image. Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune (Kulturudviklingspuljen), Arts Council England, og Stoke-on-Trent City Council.
Læs mere om denne og tidligere udstillinger i Demorummet på demorummet.dk

