We Will Meet in the Blind Spot
Udstillingen We will meet in the blind spot af Maj Hasager tog udgangspunkt i arkitekturen i og omkring Esposizione Universale di Roma-området i Rom. I udstillingen præsenterede Maj Hasager to film: We will meet in the blind spot og Bifurcating futures, sammen med otte fotografier, der dokumenterede området.
Udstillingsperiode:
21-08-2015 -
25-10-2015
Medie:
Fotografi, video
Titel:
We Will Meet in the Blind Spot
Kunstner:
Maj Hasager
Udstillingen We will meet in the blind spot af Maj Hasager tager udgangspunkt i arkitekturen i og omkring Esposizione Universale di Roma (EUR) området i Rom. I udstillingen præsenterer Maj Hasager to film: We will meet in the blind spot og Bifurcating futures sammen med otte fotografier, der knytter sig til hendes research vedrørende EUR-området, i relation til arkitekturen og fortællinger fra en lokal gruppe af immigranter.
EUR-området blev grundlagt under fascismen med henblik på at være stedet hvor Verdensudstillingen i 1942 skulle afholdes, samt som fejring af 20-året for fascismen i Italien. Ligeledes var det et forsøg på at skabe ”det tredje Rom” – Mussolinis historieløse Rom. Verdensudstillingen i ’42 fandt på grund af 2. Verdenskrig aldrig sted, og området blev først færdiggjort i løbet af 60’erne – dog ikke i den form, det utopiske projekt var tænkt i udgangspunktet. Siden da har italienske filmskabere ofte anvendt EUR som location.
Filmen We will meet in the blind spot (36 min) er tænkt som et dokument over beretninger og positioner der ofte mangler i debatten om migration, både i en italiensk kontekst og i et bredere europæisk perspektiv. Igennem mødet med en lokal gruppe filippinere, der har en lokal kirke i EUR som samlingspunkt, afdækkes fortællinger og stemmer, og filmen tager udgangspunkt i deres personlige beretninger. I filmen, som befinder sig mellem dokumentar og fiktion, ligger fokus på fritidsaktiviteter og –interesser, beskrevet af gruppens medlemmer, samt referencer til scener fra efterkrigstidens italienske film.
Filmen Bifurcating Futures (9 min) udforsker kroppens begrænsninger og potentiale i relation til den modernistiske og futuristiske arkitektur i Esposizione Universale di Roma, gennem iscenesættelsen af en erfaren danser. I filmen afbrydes bevægelserne af et forskudt visuelt kommentarspor i form af Thom Donovans digt The Commons, der skaber et ekstra lag i dialogen. Danseren bevæger sig alene i og omkring storslåede bygningsværker til et nykomponeret lydspor baseret på reallyde fra byrummet, futurisk arkitektur og mekaniske lyde. Det er inspireret af tanker fra den italienske futuristbevægelse, der hyldede kraften, farten og ikke mindst støjen i storbyer og maskineri.
Maj Hasager er en dansk kunstner, baseret i København. Hun har studeret fotografi og kunst i Danmark, Sverige og Storbritannien, og har en MFA fra Konsthögskolan i Malmö. Hun er interesseret i hvordan historien skrives og omskrives afhængigt af den sag, ideologi eller politisk agenda den måtte fremme, og hvordan marginaliserede grupper repræsenteres i konstruktionen af historien. Hendes praksis er kendetegnet ved researchbaseret tværmedialitet, hvor hun med tekst, lyd, video og fotografi behandler temaer som identitet, erindring, historiekonstruktion, kulturel repræsentation og undersøgelse af magtstrukturerne bag politiske, sociale og kulturelle forhold. Siden 2011 har hun været supervisor og leder af masterprogrammet Critical and Pedagogical Studies ved Konsthögskolan i Malmö.
Udstillingens officielle åbning finder sted fredag d. 21. august kl. 16. Helene Nyborg Bay, kunstnerisk leder ved Viborg Kunsthal, vil åbne udstillingen.
Den 19. september 2015 vil Galleri Image være vært for et seminar med deltagelse af Maj Hasager i samtale med kuratoren Silvia Litardi (IT). Der vil endvidere være en boglancering for Hasagers seneste bogprojekt Making Visible udgivet af Woodpecker Projects (SE) i samarbejde med Galleri Image.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Aarhus Kommune.
EUR-området blev grundlagt under fascismen med henblik på at være stedet hvor Verdensudstillingen i 1942 skulle afholdes, samt som fejring af 20-året for fascismen i Italien. Ligeledes var det et forsøg på at skabe ”det tredje Rom” – Mussolinis historieløse Rom. Verdensudstillingen i ’42 fandt på grund af 2. Verdenskrig aldrig sted, og området blev først færdiggjort i løbet af 60’erne – dog ikke i den form, det utopiske projekt var tænkt i udgangspunktet. Siden da har italienske filmskabere ofte anvendt EUR som location.
Filmen We will meet in the blind spot (36 min) er tænkt som et dokument over beretninger og positioner der ofte mangler i debatten om migration, både i en italiensk kontekst og i et bredere europæisk perspektiv. Igennem mødet med en lokal gruppe filippinere, der har en lokal kirke i EUR som samlingspunkt, afdækkes fortællinger og stemmer, og filmen tager udgangspunkt i deres personlige beretninger. I filmen, som befinder sig mellem dokumentar og fiktion, ligger fokus på fritidsaktiviteter og –interesser, beskrevet af gruppens medlemmer, samt referencer til scener fra efterkrigstidens italienske film.
Filmen Bifurcating Futures (9 min) udforsker kroppens begrænsninger og potentiale i relation til den modernistiske og futuristiske arkitektur i Esposizione Universale di Roma, gennem iscenesættelsen af en erfaren danser. I filmen afbrydes bevægelserne af et forskudt visuelt kommentarspor i form af Thom Donovans digt The Commons, der skaber et ekstra lag i dialogen. Danseren bevæger sig alene i og omkring storslåede bygningsværker til et nykomponeret lydspor baseret på reallyde fra byrummet, futurisk arkitektur og mekaniske lyde. Det er inspireret af tanker fra den italienske futuristbevægelse, der hyldede kraften, farten og ikke mindst støjen i storbyer og maskineri.
Maj Hasager er en dansk kunstner, baseret i København. Hun har studeret fotografi og kunst i Danmark, Sverige og Storbritannien, og har en MFA fra Konsthögskolan i Malmö. Hun er interesseret i hvordan historien skrives og omskrives afhængigt af den sag, ideologi eller politisk agenda den måtte fremme, og hvordan marginaliserede grupper repræsenteres i konstruktionen af historien. Hendes praksis er kendetegnet ved researchbaseret tværmedialitet, hvor hun med tekst, lyd, video og fotografi behandler temaer som identitet, erindring, historiekonstruktion, kulturel repræsentation og undersøgelse af magtstrukturerne bag politiske, sociale og kulturelle forhold. Siden 2011 har hun været supervisor og leder af masterprogrammet Critical and Pedagogical Studies ved Konsthögskolan i Malmö.
Udstillingens officielle åbning finder sted fredag d. 21. august kl. 16. Helene Nyborg Bay, kunstnerisk leder ved Viborg Kunsthal, vil åbne udstillingen.
Den 19. september 2015 vil Galleri Image være vært for et seminar med deltagelse af Maj Hasager i samtale med kuratoren Silvia Litardi (IT). Der vil endvidere være en boglancering for Hasagers seneste bogprojekt Making Visible udgivet af Woodpecker Projects (SE) i samarbejde med Galleri Image.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Aarhus Kommune.

