Loving Belinda
I Jane Jin Kaisens (DK) soloudstilling, Loving Belinda, rejses der kritik af måden, hvorpå transnational adoption og race forhandles i Danmark. Kritikken kommer dog fra en noget uventet vinkel - Hr. og Fru Anderson, et asiatisk-amerikansk ægtepar, der er adoptivforældre til Belinda, en hvid pige fra Danmark.
Udstillingsperiode:
09-01-2015 -
08-03-2015
Medie:
Fotografi, video
Titel:
Loving Belinda
Kunstner:
Jane Jin Kaisen
I Jane Jin Kaisens (DK) soloudstilling, Loving Belinda, rejses der kritik af måden, hvorpå transnational adoption og race forhandles i Danmark. Kritikken kommer dog fra en noget uventet vinkel - nemlig Hr. og Fru Anderson, et asiatisk-amerikansk ægtepar i Minnesota, USA, der er adoptivforældre til Belinda, en hvid pige fra Danmark. Omdrejningspunktet for udstillingen er en fiktiv fortælling om familien Anderson. Videoværket Adopting Belinda fra 2006, hvor Belinda var baby, udstilles sammen med to ny-producerede videoværker og et portrætfotografi. I de nye værker genbesøger en dansk tv-vært Hr. og Fru Anderson og den nu 9-årige Belinda for at høre hvordan familien trives i dag, ligesom en dansk adoptionsforsker interviewer forældrene om adoption, kærlighed og tilknytning.
Kaisen gør i videoværkerne brug af ‘mockumentary’ filmgenren til at fordreje virkeligheden med humoristisk og destabiliserende effekt. Ved at vende op og ned på den ’raciale orden’ indenfor transnational adoption, kommer ulige, men ofte usynliggjorte og usagte magtstrukturer, privilegier, følelsesøkonomier, samt nye måder hvorpå adoption søges legitimeret på i Vesten, op til overfladen på en forskudt og til tider absurd facon. Selvom værkerne er fiktion, inkorporerer de virkelige debatter og meningsdannelser, hvad angår transnational adoption. Gråzonen mellem virkelighed og fiktion understreges af, at ‘karaktererne’ i værkerne ikke spilles af professionelle skuespillere, men i stedet af personer (Elke Olaf Goll, Tobias Hübinette, Morten Goll, Lene Myong, og Jane Jin Kaisen), der har beskæftiget sig indgående med transnational adoption og relaterede emner som migration, asylpolitik, race og hvidhedsproblematikker.
Videoværkerne kontekstualiseres af en collage og en publikation, der yderligere indkredser hvordan terminologien og opfattelsen af transnational adoption har ændret sig drastisk gennem de seneste år, især fordi voksne adopteredes kritiske perspektiver på transnational adoption i stigende grad er blevet en del af den offentlige debat.
Jane Jin Kaisens kunstprojekter kan ses som kritiske oversættelser af transnationale problematikker og politiske historier, der er til aktiv forhandling i samtiden. Nyere kunstprojekter inkluderer Revolution is Not a Bird´s Eye View (City States, Liverpool Biennialen 2012), Reiterations of Dissent (tildelt Montana ENTERPRIZE 2011 på Kunsthallen Brandts), og The Woman, The Orphan, and The Tiger (Videonale13 og Women In-Between: Asian Women Artists 1984-2012, m.fl.). Kaisen har gennem det seneste årti arbejdet indgående med spørgsmål, der relaterer sig til transnational adoption, både i sin individuelle kunstpraksis, som medstifter af kunstnerkollektiverne UFOlab og Orientity Exhibition, samt i sit engagement i adoptionskritiske netværk og miljøer i Skandinavien, Sydkorea og USA.
Kunstneren vil være tilstede ved åbningen. Udstillingen åbnes af Louise Wolthers, Ph.d., kurator og forsker ved Hasselblad Center, Göteborg.
I forbindelse med udstillingen bliver der udgivet en kunstpublikation.
Book Launch: 25. februar kl. 16-18
Seminar: lørdag d. 10. januar
Et seminar om race, migration og kolonialitet i samtidskunsten på Godsbanen med oplæg af Jane Jin Kaisen, Lene Myong, Louise Wolthers, Marianne Ping Huang, og Tone Olaf Nielsen.
Kaisen gør i videoværkerne brug af ‘mockumentary’ filmgenren til at fordreje virkeligheden med humoristisk og destabiliserende effekt. Ved at vende op og ned på den ’raciale orden’ indenfor transnational adoption, kommer ulige, men ofte usynliggjorte og usagte magtstrukturer, privilegier, følelsesøkonomier, samt nye måder hvorpå adoption søges legitimeret på i Vesten, op til overfladen på en forskudt og til tider absurd facon. Selvom værkerne er fiktion, inkorporerer de virkelige debatter og meningsdannelser, hvad angår transnational adoption. Gråzonen mellem virkelighed og fiktion understreges af, at ‘karaktererne’ i værkerne ikke spilles af professionelle skuespillere, men i stedet af personer (Elke Olaf Goll, Tobias Hübinette, Morten Goll, Lene Myong, og Jane Jin Kaisen), der har beskæftiget sig indgående med transnational adoption og relaterede emner som migration, asylpolitik, race og hvidhedsproblematikker.
Videoværkerne kontekstualiseres af en collage og en publikation, der yderligere indkredser hvordan terminologien og opfattelsen af transnational adoption har ændret sig drastisk gennem de seneste år, især fordi voksne adopteredes kritiske perspektiver på transnational adoption i stigende grad er blevet en del af den offentlige debat.
Jane Jin Kaisens kunstprojekter kan ses som kritiske oversættelser af transnationale problematikker og politiske historier, der er til aktiv forhandling i samtiden. Nyere kunstprojekter inkluderer Revolution is Not a Bird´s Eye View (City States, Liverpool Biennialen 2012), Reiterations of Dissent (tildelt Montana ENTERPRIZE 2011 på Kunsthallen Brandts), og The Woman, The Orphan, and The Tiger (Videonale13 og Women In-Between: Asian Women Artists 1984-2012, m.fl.). Kaisen har gennem det seneste årti arbejdet indgående med spørgsmål, der relaterer sig til transnational adoption, både i sin individuelle kunstpraksis, som medstifter af kunstnerkollektiverne UFOlab og Orientity Exhibition, samt i sit engagement i adoptionskritiske netværk og miljøer i Skandinavien, Sydkorea og USA.
Kunstneren vil være tilstede ved åbningen. Udstillingen åbnes af Louise Wolthers, Ph.d., kurator og forsker ved Hasselblad Center, Göteborg.
I forbindelse med udstillingen bliver der udgivet en kunstpublikation.
Book Launch: 25. februar kl. 16-18
Seminar: lørdag d. 10. januar
Et seminar om race, migration og kolonialitet i samtidskunsten på Godsbanen med oplæg af Jane Jin Kaisen, Lene Myong, Louise Wolthers, Marianne Ping Huang, og Tone Olaf Nielsen.

