Seminar: Loving Belinda - Taktikker i samtidskunsten der adresserer race, migration og kolonialitet

Galleri Image arrangerede et seminar i samarbejde med Aarhus Billedkunstcenter og Aarhus Litteraturcenter. Seminaret udspringer af Jane Jin Kaisens udstilling Loving Belinda på Galleri Image.
Gennem oplæg af blev taktikker inden for samtidskunst der adresserer race, migration og kolonialitet diskuteret.
Udstillingsperiode:
10-01-2015 - 10-01-2015
Medie:
Titel:
Seminar: Loving Belinda - Taktikker i samtidskunsten der adresserer race, migration og kolonialitet
Kunstner:
Jane Jin Kaisen, Marianne Ping Huang, Louise Wolthers, Tone Olaf Nielsen, Lene Myong
Godsbanen Vogn 1, Skovgaardsgade 3, Aarhus C
Galleri Image arrangerer et seminar i samarbejde med Aarhus Billedkunstcenter og Aarhus Litteraturcenter. Seminaret udspringer af Jane Jin Kaisens udstilling Loving Belinda på Galleri Image (9. januar – 8. marts 2015). Gennem oplæg af Jane Jin Kaisen, Marianne Ping Huang, Louise Wolthers, Tone Olaf Nielsen og Lene Myong, vil seminaret diskutere taktikker inden for samtidskunst der adresserer race, migration og kolonialitet.

NB: Seminaret vil foregå på engelsk.

Program
11:00 - Velkomst
11:15 - Jane Jin Kaisen: Artist Talk
11:40 - Marianne Ping-Huang: Artistic Research as Critique in Loving Belinda
12:05 - Louise Wolthers: Monitoring Migration: Photography and Mobility
12:30 - Frokost
13:15 - Tone Olaf Nielsen: Linking Coloniality to Transnational Adoption
13:40 - Lene Myong: The Turn to Critique Among Transnational Adoptees in Denmark
14:05-14:40 – Diskussion og Q&A

Jane Jin Kaisen er billedkunstner. I hendes researchbaserede kunstprojekter, der tager form af film, videoinstallation, performance og tekst, undersøger hun måder, hvorpå man kan formgive fortiede historier, fragmenterede erindringer og kropslige oplevelser af andethed. Jane er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, The University of California Los Angeles, The Witney Independent Study Program og er nu Ph.d. kandidat i kunstnerisk forskning.

Marianne Ping Huang har skrevet om avantgarde taktikker i samtidskunst og om forbindelserne mellem kunstneriske, sociale og politiske avantgarder. Hun har koordineret det danske forskningsnetværk The Return and Actuality of the Avant-Gardes (2002-2004) og The Nordic Network of Avant-Garde Studies (2005-2009), og har arbejdet med, hvordan koloniale stukturer bliver afsløret gennem kunstnerisk forskning.

Louise Wolthers, Ph.d., er forsker i fotografisk æstetik, historie og teori ved Hasselbladstiftelsen, Gøteborg. Louise Wolthers har forsket og kurateret udstillinger ved institutioner som Det Nationale Fotomuseum, Nikolaj Kunsthal og Statens Museum for Kunst. Hendes igangværende forskningsprojekt handler om overvågning og resulterer i en større gruppeudstilling samt en antologi (2016).

Lene Myong er adjunkt, Ph.d., ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hendes forskning fokuserer på transnational adoption, affekt, race og (re)migration. Lene Myong er medstifter og medlem af Tænketanken Adoption.

Tone Olaf Nielsens praksis som selvstændig kurator, aktivist og underviser har formet hendes faste tro på, at kunsten kan bidrage til social og politisk forandring. Med dette etos medstiftede hun det dekoloniale og transnationale feministiske kuratoriske kollektiv Kuratorisk Aktion i 2005. Kollektivet har modtaget international anerkendelse for dets arbejde for race-, klasse- og kønsretfærdighed i projekter som Rethinking Nordic Colonialism (2006) og deres kommende udstillingssted CAMP (Center for Art on Migration Politics). Siden 1998 har Nielsen dannet makkerskab med  den socio-politisk engagerede kunstner Morten Goll. I 2009 hjalp de med til at etablere Trampolinhuset, et brugerstyret center i København, der tilbyder rådgivning, undervisning og fællesskab for flygtninge og uregistrerede migranter.

Seminaret er støttet af Statens Kunstfond.