Postkort fra Gellerup
Den kenyanske kunstner Mimi Cherono Ng’ok blev i maj og juni inviteret til Sigrids Stue i Gellerup i samarbejde mellem Sigrids Stue, Galleri Image og CKU. Formålet var at genfortolke området i postkortform sammen med lokale
teenagere.
Se postkortene og læs Mimis udtalelse om arbejdet nedenfor
teenagere.
Se postkortene og læs Mimis udtalelse om arbejdet nedenfor
Udstillingsperiode:
21-04-2014 -
01-07-2014
Medie:
Titel:
Postkort fra Gellerup
Kunstner:
Mimi Cherono Ng'ok
Mimi Cherono Ng’ok fortæller om projektet:
Ideen om Gellerup som en “ghetto” ignorerer det faktum, at der faktisk eksisterer mange forskellige verdener inde i Gellerup. Gellerup er et sted, der eksisterer uafhængigt af landegrænser – det er på samme tid både Kuwait, Palæstina, Somalia, Syrien, Irak, Tyrkiet og Libanon. Postkort fra Gellerup er et fotografisk projekt, der anvender postkort til at gentænke Gellerup som sted og skabe nye og anderledes billeder af livet her frigjort fra de fejlagtige opfattelser af området, som klæber til Gellerup.
Fotograferne er unge beboere fra området, der har førstehåndkendskab til kompleksiteten i et så mangefacceteret sted som Gellerup, og som på deres egen krop ved, hvordan det er at leve i to verdener på én gang: hjemlandet og nu Danmark. Vi valgte postkortet som form – et medie som gradvist forsvinder med den nye digitale generation – fordi det er et taktilt objekt, der peger på rejser og migration. De færdige postkort viser akivfotos hentet fra Brabrand-Årslev Lokalhistoriske arkiv, fotografier skabt af lokale unge, samt fotografier fra steder, de har besøgt.
PRESSEMEDDELELSE:
Postkort fra Gellerup Fotografen Mimi Cheromo Ng´ok fra Nairobi har udkant, hjem og identitet som gennemgående tematikker. I de næste to måneder inviterer hun en lille gruppe lokale unge til at arbejde intensivt med en portrætserie om Gellerup – set med lokale og unge øjne. Når Sigrids Stue åbner op for en ny sæson, er det med fokus på fordybelse. Forårets kunstner, den 30-årige kenyanske fotograf, Mimi Cherono Ng´ok, har valgt at målrette sit projekt mod en lille gruppe udvalgte lokale unge, som hun i de næste to måneder vil give muligheden for at samarbejde tæt med sig om at portrættere Gellerup gennem postkort med motiver fra området og brudstykker af samtaler. De unge kan være fra 14 til 21 år, det afgørende er, at de har interesse i fotografi og investerer sig fuldt ud i projektet. Mimi er inviteret i samarbejde med Galleri Image, der formidlede kontakten til den kenyanske kunstner. Opholdet i Gellerup er støttet af CKU og Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune.
─ Det er interessant at se, hvordan de unge selv vil fortolke deres bydel. Gellerup er ud af til kendt for de mange parabolantenner, lige som Kenya er kendt for safari. Hvad vil de unge selv fremhæve, når Gellerup skal præsenteres som postkort? Vil de vise steder, man normalt ikke har adgang til som turist, spørger hun forventningsfuldt.
Hun har valgt postkort som medie, fordi de er håndgribelige og nemme at dele – og så rummer de den længsel og fremmedhed, hun selv oplevede, da hun efter syv år vendte tilbage til Kenya efter at have studeret Fine Arts i Cape Town, Sydafrika. Hun oplevede her et savn, en rastløshed og følelse af dislokation og ”inbetweeness” ved hjemkomsten, der måske også fylder hos mange i Gellerup – og som gør bydelen til et meget interessant sted, vurderer hun.
─ Med områdets mange immigranter og flygtninge og det intense nærvær af dislokation og ”inbetweenness” er Gellerup langt mere kosmopolitisk end resten af Aarhus, og for mig at se derfor også mere interessant. Området har noget fremtidsagtigt over sig med sine mange fortællinger om det at være dansk. Der er en opfattelse i Danmark og Europa generelt af, at national identitet er én ting. Men nu har man så børn der ser somaliske ud og taler flydende dansk – hvordan passer de ind i billedet, spørger hun og henviser til Europa og Asien som de sidste steder med en generelt ensartet national identitetsopfattelse.
─ Gellerup er en konfrontation imod den selvforståelse. Området og befolkningsgruppen er her, de er nærværende og en del af Danmark, selvom det ikke bliver italesat.
Postkortene med motiver fra området vil i løbet af de næste måneder være at finde på caféer og i standere rundt i Aarhus, i Bazar Vest samt på opslagstavler i opgange i Gellerup. Ud over muligheden for at fordybe sig i fotografi, lægger Mimi Cherono Ng´ok og Sigrids Stue vægt på at introducere de unge til faciliteterne på Godsbanen, hvor de forhåbentligt også vil blive brugere efter postkortprojektet.
Mimi Cherono Ng´ok er den syvende kunstner i Sigrids Stue, der åbnede i august 2011 som et satellitprojekt under Kunsthal Aarhus (tidl. Århus Kunstbygning). Siden november 2012 har Sigrids Stue fungeret som en selvstændig forening. Tidligere kunstnere i Sigrids Stue er Alioum Moussa (CMR), Amitis Motevalli (IRN/ USA), Daniel van der Noon (UK), Mario Ybarra Jr (USA) og Sandra Johnston (IRL), Silvio Zangarini (ITA).
Kontakt:
For yderligere information om Sigrids Stue og interview med kunstneren kontakt projektleder Pernille Lyngsø på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 28 49 61 52.
Følg med på www.sigridsstue.dk for løbende udstillinger og events med kunstneren.
Biografi
Mimi Cherono Ng´ok, 30 år, er fra Nairobi, Kenya, og er uddannet I Fine Arts (Fotografi) ved University of Cape Town, Sydafrika, i 2006. Hun har de seneste år boet i Berlin, Brasilien og Ghana i forbindelse med kunstnerophold (artist in residence). Som fotograf er hun optaget af det analoge fotografi og tematisk af identitet set i lyset af migration, periferi og opvækst. I Sydafrika har hun igennem mange år fotograferet sin familie i dagbogsform, og i Brasilien lavede hun en portrætserie af opvæksten blandt unge brasilianere. Hun har udstillet solo på bl.a. Goethe Institut, Nairobi, og BCI- Fomento’s Mediateca, Mozambique, og deltaget i gruppeudstillinger på bl.a. National Museum, Nairobi, Savvy Contemporary og Africavenir i Berlin, og Atri Reportage Festival, Milano. Mimi Cherono Ng’oks værker præsenteres på Dak’Art biennalen i Senegal, den største og mest betydningsfulde kunstfestival i Afrika. I år løber den af stablen fra d. 9. maj til d. 8. juni 2014.
Ideen om Gellerup som en “ghetto” ignorerer det faktum, at der faktisk eksisterer mange forskellige verdener inde i Gellerup. Gellerup er et sted, der eksisterer uafhængigt af landegrænser – det er på samme tid både Kuwait, Palæstina, Somalia, Syrien, Irak, Tyrkiet og Libanon. Postkort fra Gellerup er et fotografisk projekt, der anvender postkort til at gentænke Gellerup som sted og skabe nye og anderledes billeder af livet her frigjort fra de fejlagtige opfattelser af området, som klæber til Gellerup.
Fotograferne er unge beboere fra området, der har førstehåndkendskab til kompleksiteten i et så mangefacceteret sted som Gellerup, og som på deres egen krop ved, hvordan det er at leve i to verdener på én gang: hjemlandet og nu Danmark. Vi valgte postkortet som form – et medie som gradvist forsvinder med den nye digitale generation – fordi det er et taktilt objekt, der peger på rejser og migration. De færdige postkort viser akivfotos hentet fra Brabrand-Årslev Lokalhistoriske arkiv, fotografier skabt af lokale unge, samt fotografier fra steder, de har besøgt.
PRESSEMEDDELELSE:
Postkort fra Gellerup Fotografen Mimi Cheromo Ng´ok fra Nairobi har udkant, hjem og identitet som gennemgående tematikker. I de næste to måneder inviterer hun en lille gruppe lokale unge til at arbejde intensivt med en portrætserie om Gellerup – set med lokale og unge øjne. Når Sigrids Stue åbner op for en ny sæson, er det med fokus på fordybelse. Forårets kunstner, den 30-årige kenyanske fotograf, Mimi Cherono Ng´ok, har valgt at målrette sit projekt mod en lille gruppe udvalgte lokale unge, som hun i de næste to måneder vil give muligheden for at samarbejde tæt med sig om at portrættere Gellerup gennem postkort med motiver fra området og brudstykker af samtaler. De unge kan være fra 14 til 21 år, det afgørende er, at de har interesse i fotografi og investerer sig fuldt ud i projektet. Mimi er inviteret i samarbejde med Galleri Image, der formidlede kontakten til den kenyanske kunstner. Opholdet i Gellerup er støttet af CKU og Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune.
─ Det er interessant at se, hvordan de unge selv vil fortolke deres bydel. Gellerup er ud af til kendt for de mange parabolantenner, lige som Kenya er kendt for safari. Hvad vil de unge selv fremhæve, når Gellerup skal præsenteres som postkort? Vil de vise steder, man normalt ikke har adgang til som turist, spørger hun forventningsfuldt.
Hun har valgt postkort som medie, fordi de er håndgribelige og nemme at dele – og så rummer de den længsel og fremmedhed, hun selv oplevede, da hun efter syv år vendte tilbage til Kenya efter at have studeret Fine Arts i Cape Town, Sydafrika. Hun oplevede her et savn, en rastløshed og følelse af dislokation og ”inbetweeness” ved hjemkomsten, der måske også fylder hos mange i Gellerup – og som gør bydelen til et meget interessant sted, vurderer hun.
─ Med områdets mange immigranter og flygtninge og det intense nærvær af dislokation og ”inbetweenness” er Gellerup langt mere kosmopolitisk end resten af Aarhus, og for mig at se derfor også mere interessant. Området har noget fremtidsagtigt over sig med sine mange fortællinger om det at være dansk. Der er en opfattelse i Danmark og Europa generelt af, at national identitet er én ting. Men nu har man så børn der ser somaliske ud og taler flydende dansk – hvordan passer de ind i billedet, spørger hun og henviser til Europa og Asien som de sidste steder med en generelt ensartet national identitetsopfattelse.
─ Gellerup er en konfrontation imod den selvforståelse. Området og befolkningsgruppen er her, de er nærværende og en del af Danmark, selvom det ikke bliver italesat.
Postkortene med motiver fra området vil i løbet af de næste måneder være at finde på caféer og i standere rundt i Aarhus, i Bazar Vest samt på opslagstavler i opgange i Gellerup. Ud over muligheden for at fordybe sig i fotografi, lægger Mimi Cherono Ng´ok og Sigrids Stue vægt på at introducere de unge til faciliteterne på Godsbanen, hvor de forhåbentligt også vil blive brugere efter postkortprojektet.
Mimi Cherono Ng´ok er den syvende kunstner i Sigrids Stue, der åbnede i august 2011 som et satellitprojekt under Kunsthal Aarhus (tidl. Århus Kunstbygning). Siden november 2012 har Sigrids Stue fungeret som en selvstændig forening. Tidligere kunstnere i Sigrids Stue er Alioum Moussa (CMR), Amitis Motevalli (IRN/ USA), Daniel van der Noon (UK), Mario Ybarra Jr (USA) og Sandra Johnston (IRL), Silvio Zangarini (ITA).
Kontakt:
For yderligere information om Sigrids Stue og interview med kunstneren kontakt projektleder Pernille Lyngsø på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 28 49 61 52.
Følg med på www.sigridsstue.dk for løbende udstillinger og events med kunstneren.
Biografi
Mimi Cherono Ng´ok, 30 år, er fra Nairobi, Kenya, og er uddannet I Fine Arts (Fotografi) ved University of Cape Town, Sydafrika, i 2006. Hun har de seneste år boet i Berlin, Brasilien og Ghana i forbindelse med kunstnerophold (artist in residence). Som fotograf er hun optaget af det analoge fotografi og tematisk af identitet set i lyset af migration, periferi og opvækst. I Sydafrika har hun igennem mange år fotograferet sin familie i dagbogsform, og i Brasilien lavede hun en portrætserie af opvæksten blandt unge brasilianere. Hun har udstillet solo på bl.a. Goethe Institut, Nairobi, og BCI- Fomento’s Mediateca, Mozambique, og deltaget i gruppeudstillinger på bl.a. National Museum, Nairobi, Savvy Contemporary og Africavenir i Berlin, og Atri Reportage Festival, Milano. Mimi Cherono Ng’oks værker præsenteres på Dak’Art biennalen i Senegal, den største og mest betydningsfulde kunstfestival i Afrika. I år løber den af stablen fra d. 9. maj til d. 8. juni 2014.

