Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Seneste nyt fra Galleri Image

Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Fra January 10, 2020 til March 01, 2020

Fernisering:

Hits: 1576

Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Fra 16-18 d. 10. januar havde Galleri Image fernisering på billedkunstneren Sasha Hubers første soloudstilling i Danmark. Kunstneren var tilstede, og udstillingen blev åbnet af en repræsentant fra Det Finske Kulturinstitut i Danmark. 
Kl 14 d. 11. januar afholdte Galleri Image en artist talk med Sasha Huber.  

Udstillingen AGASSIZ (ALL) OVER præsenterer en række af Sasha Hubers kunstneriske bidrag til langtidsprojektet og aktivistkampagnen ”Demounting Louis Agassiz” (som blev påbegyndt af historikeren Hans Fässler i 2007). Projektets mål er at udfordre den igangværende fejring af schweiziskfødte naturforsker og glaciolog, Louis Agassiz (1807-1873) – en indflydelsesrig racist og pionerende tænker indenfor apartheid. Opfattelsen af ham har siden ændret sig betydeligt på grund af kampagnens indflydelse.

Hovedværket i AGASSIZ (ALL) OVER er videoen KARAKIA – the resetting ceremony, hvori Sasha Huber, ledsaget af Jeff Mahuika (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu), udfører en navnefratagelse af en gletsjer i Aotearoa New Zealand, som tidligere har været navngivet efter Louis Agassiz. Denne “navnefratagelse,” minder om en af Hubers første protestaktioner i kampagnen, som havde til formål at omdøbe Agassizhorn, en bjergtop i de schweiziske alper, til Rentyhorn. Dette var en hyldest til Renty, en mandlig slave fra Congo, som Agassiz egen fotograf Joseph T. Zealy fotograferede i 1850. Det nye navn skulle symbolisere racismens tavse og anonyme ofre.

Endvidere fremvises en video med den fiktive forelæsning My Racism is a Humanism, som er skrevet af Agassizforskeren Hans Barth, som også er et medlem af "Demounting Louis Agassiz" kommitteen. Forelæsningen er fremført af skuespilleren Thomas Götz som Agassiz, der forsøger at retfærdiggøre sig selv og sine teorier.

Derudover indeholder udstillingen tre værkserier, som på hver deres måde konfronterer Agassiz og hans arv; The Mixed Traces, Evidence og Agassiz Down Under. Værkerne bærer vidne til den historiske baggrund, og til fortsættelsen af resonansen af landskabet og i den visuelle praksis der bedømmer og nedværdiger den koloniserede krop. 

Sasha Huber har arbejdet med “Demounting Louis Agassiz” projektet siden 2008, og har fortsat projektet i en række andre lande såsom Schweiz, Brasilien, Skotland, Aotearoa New Zealand, Canada og USA, hvor hun har brugt sin stemme og krop til at formidle historiens mangelfulde fortælling. 
 

Om Kunstneren:
Sasha Huber (CH/FI) er en billedkunstner af schweizisk-haitisk herkomst, født i Zürich, Schweiz i 1975. Hun bor og arbejder i Helsinki, Finland, og har en kandidatgrad fra University of Art and Design i Helsinki (University of Arts). Huber er optaget af de underliggende, subtile tråde, der forbinder fortiden med nutiden, og arbejder med performancebaserede interventioner, video, fotografi, arkivmaterialer og publikationer. Omdrejningspunktet for hendes arbejde er erindringspolitik og tilhørsforhold, især i relation til kolonialismens efterladenskaber i vores omgivelser. Huber har haft soloudstillinger både ved Hasselblad Centeret i Göteborg og har også deltaget i flere internationale kunstfestivaler som f.eks. São Paulo Biennalen 2010, Sydneybiennalen i 2014 og Venedig Biennalen i 2015. I 2018 modtog Huber the State Art Award i kategorien billedkunst af the Arts Promotion Centre, Finland. Huber tager desuden i dag en praksisbaseret PhD ved Afdelingen for Kunst og Medier ved Zurich Kunstuniversitet. 

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, det Schweiziske Kunstråd Pro Helvetia og Finlands Kulturinstitut i Danmark.

Billede: Sasha Huber, KARAKIA - The Resetting Ceremony, video 4:30 min, Still af Tom Hoyle, 2015