Den Personlige Fortælling: Moderne Asiatiske Fotobøger

I anledning af det nye år udstiller Galleri Image en samling asiatiske fotobøger fra galleriets bibliotek under titlen ‘Den Personlige Fortælling: Moderne Asiatiske Fotobøger’. Bøgerne, der kommer fra både Japan, Kina og Sydkorea, er alle udgivet inden for de sidste årti.
Udstillingsperiode:
04-01-2016 - 15-01-2016
Medie:
Titel:
Den Personlige Fortælling: Moderne Asiatiske Fotobøger
Kunstner:
Lijie Zhang, Patrick Tsai, Shingo Wakagi, Kurt Tong, Kyungwoo Chun m.fl.
I anledning af det nye år udstiller Galleri Image en samling asiatiske fotobøger fra galleriets bibliotek under titlen ‘Den Personlige Fortælling: Moderne Asiatiske Fotobøger’. Bøgerne, der kommer fra både Japan, Kina og Sydkorea, er alle udgivet inden for de sidste årti, og en del af dem har tidligere været udstillet i forbindelse med Photobook Week 2015, som blev afholdt i november måned på Arkitektskolen i Aarhus. Udstillingen på Galleri Image tager som sit udgangspunkt den personlige fortælling, og de inkluderede bøger vil kredse om temaer såsom identitet, tilhørsforhold og kultur.

Fotobogens popularitet er vokset massivt inden for det sidste årti, hvilket har affødt en opblomstring af festivaler, udstillinger og konkurrencer, der udelukkende fokuserer på fotobogen og dens mange former. Asien, og især Japan, har et traditionsrigt forhold til fotobogen som medie og kunstværk, og det var før 1980’erne kutyme for japanske fotografer at udgive en fotobog som et essentielt led i opbygningen af en succesfuld karriere. Frem for at udstille fotobøger fra perioden før 1980’erne, vil Galleri Image i stedet vise moderne asiatiske fotobøger, som udforsker de nutidige resultater af de sociale, politiske og historiske udviklinger, som disse nationer har gennemgået.Udstillingen vil blandt andet indeholde bøger af kunstnere, som tidligere har været udstillet på Galleri Image. Det drejer sig blandt andet om den kinesiske fotokunstner Lijie Zhang, der viste sin totalinstallation ‘Atheist’ på Galleri Image i sommeren 2015. Ligesom hendes udstilling er bogen Midnight Tweedle både en personlig beretning om Zhangs egen familiehistorie og om det moderne kinesiske samfunds udvikling. Den koreanske fotokunstner Kyungwoo Chun, der også tidligere har udstillet på Galleri Image, vil også være at finde i udstillingen i form af bogen Thousands.

Udstillingen er kurateret af Helene Gisselmann Christiansen og kan opleves på Galleri Image fra mandag d. 4/1 2016.

Samlet liste over udstillede bøger:

Eriko Koga / ‘Issan’ (2015)
Eriko Kogas Issan indeholder en række billeder taget i området omkring det japanske bjerg Mt. Koya, der er beliggende syd for Osaka. Bjerget er hjemsted for et 1200 år gammelt buddhistisk kloster, og Koga følte sig med det samme draget af dets atmosfære. Denne bog dokumenterer derfor hendes personlige skildring af mødet med bjerget og dets omgivelser.  

Shingo Wakagi / ‘Eiji & Hiro’ (2015)
Shingo Wakagi har arbejdet som kommerciel fotograf og filmproducent, men denne bog fra 2015 er af langt mere personlig karakter. Bogen er et portræt af Wakagis barndomsvenner Eiji og Hiro, som begge er mentalt handicappede. Oprindeligt tog Wakagi billeder af de to blot for glædens skyld, men da Eiji døde pludseligt, besluttede han at udgive billederne i denne bog.  

Lijie Zhang / ‘Midnight Tweedle’ (2014)
Midnight Tweedle er Lijie Zhang’s perspektiv på det moderne kinesiske samfund set i lyset af landets politiske, sociale og kulturelle historie. Bogen indeholder både iscenesatte fotografier, arkivmateriale, dokumentariske billeder og forskellige former for collage, som sammen skaber både en generel fortælling om Kinas udvikling, samt en personlig beretning.  

Yui Amano / ‘First Love’(2014)
Den unge fotograf Yui Amano producerer håndlavede bøger, og First Love er sidste nye skud på stammen. Amano fotograferer unge mennesker med sin mobiltelefon i spontane situationer, i færd med at lave mad, male graffiti eller elske. Billeder som disse er i bogen sidestillet med fotografier af urbane landskaber, som viser et moderne Japan.  

Koji Takiguchi / ‘Sou’ (2014)
Sou tager sin begyndelse, da Koji Takiguchis svigermor dør af kræft. Vi ser herefter Takiguchis søn blive født, hans elskede kat Ponta dø, svigerfaderen sygne langsomt hen, og dette alt sammen sidestillet med arkivbilleder dækkede af tørrede blomster. Bogen er et portræt af livets evindelige cyklus, der gennemsyres af liv og død.  

Koji Onaka / ‘Lucky Cat’(2013)
Hvem kender ikke den lykkebringende vinkekat? Den og meget andet bliver dokumenteret i Onakas bog, der består af en række dokumentaristiske billeder fra Japan. Bogen indeholder billeder fra gaden, fra restauranter og caféer, fra hverdagslivet i det moderne japanske samfund set gennem Koji Onakas øjne.  

Keiko Nomura / ‘Soul Blue’ (2012)
Soul Blue er Keiko Nomuras femte bog i hendes serie om kvindeliv. Bogen giver et indblik i hendes personlige behov for at ‘dokumentere nutiden, før den forsvinder’, som Nomura selv udtrykker det. Billedernes blå toner, mennesketomme landskaber og nøgne kvindekroppe skaber en stemning af melankoli, der varer ved igennem hele bogen.  

Kuraya Takashi / A Glimmer of Light’ (2012)
I Glimmer of Light udforsker japanske Kuraya Takashi sit komplekse forhold til en far, der er fysisk handicappet. Bogen dokumenterer dette ambivalente had/kærligheds-forhold mellem Takashi og faderen, som dog kun bliver mere komplekst, da faderen dør pludseligt. Bogen indeholder både billeder af Takashis og faderens liv i et sidste forsøg på forsoning.  

Patrick Tsai / ‘Modern Times’ (2012)
Patrick Tsai har i Modern Times samlet en række billeder af dagligdagens undere, som han er stødt på forskellige steder i Kina. Tsai er oprindeligt født i New York, men har også boet i både Taiwan, Kina og nu Japan. Hans blik for detaljer skaber sammen med hans humor og interesse for det bizarre en fotobog, som emmer af personlighed.  

Yoshinaga Masayuki / ‘Sento’ (2012)
“Sento” er navnet på de offentlige bade i Japan. Det har tidligere været en populær japansk tradition for mænd at mødes i disse bade for at tale med venner og bekendte. I dag er traditionen dog mindre populær, fordi de fleste japanere har badefaciliteter i deres hjem. Yoshinaga Masayuki har til denne bog fotograferet de offentlige bade i sin egen hjemby, Juso.  

Kurt Tong / The Queen, the Chairman, and I’ (2011)
The Queen, the Chairman, and I omhandler Hong Kongs historie igennem de sidste hundrede år set i lyset af Kurt Tongs egen familiehistorie. Han er født i Hong Kong fem år før Kina krævede landets tilbagetagelse, men opvokset i Storbrittannien. Bogen er Tongs forsøg på at udforske sin egen identitet igennem nutiden såvel som fortiden.  

Kotori Kawashima / ‘Mirai-Chan’ (2011)
Mirai-Chan er et portræt af en lille pige i hendes første leveår. Kotori Kawashima tog billeder af en af sine venners datter igennem et helt år, og denne bog er resultatet. Billederne tegner et underfundigt portræt af barndommen, dens uskyldighed og den nysgerrighed med hvilket livets første, spæde skridt tages. Bogen solgte i op mod 110.000 eksemplarer.  

Shinryo Saeki / ‘Aisatsu’ (2009)
“Aisatsu” betyder “hilsen” på japansk, og derfor introducerer bogen sig da også dramatisk for læseren i rødt og hvidt. Disse farver repræsenterer liv og død i japansk kultur, og Shinryo Saekis billeder giver netop et indblik i, hvordan disse to livsbetingelser er en del af en moderne japansk dagligdag og kultur.  

Kyungwoo Chun / ‘Thousands’ (2008)
For mere end hundrede år siden drog en kinesisk general med navnet Chun på felttog til Korea, og han endte med at blive den første person i landet med dette efternavn. “Chun” betyder “tusind”, og derfor indeholder Kyungwoo Chuns projekt tusind billeder af mennesker med dette efternavn, et udsnit af hvilke kan ses i denne bog.  

Takashi Yasumura / ‘Domestic Scandals’ (2005)
Takashi Yasumura har i denne bog taget billeder i og omkring sin families hus i Japan. Til trods for billedernes upersonlige perspektiv og ofte mennesketomme scener, er de alligevel skabt ud fra et personligt ønske om at udforske det familiære udefra. Igennem fotografiet bliver det kendte gjort ukendt.